Sommarens ölnyhet är bryggd på räddade jordgubbar

Sommarens ölnyhet är bryggd på räddade jordgubbar

40 procent av alla frukter och bär som odlas runt om i världen slängs, men så behöver det inte vara. Nu lanseras en öl bryggd på räddade jordgubbar. Det är resultatet av ett samarbete mellan Nya Carnegiebryggeriet och Rscued, som är experter på att omvandla dagligvaruhandelns överblivna frukter och bär till välsmakande drycker.

”Halo Sour Strawberry & Lime x Rscued”. Så heter ölet som är bryggt på jordgubbar som annars skulle slängts. Det har blivit verklighet tack vare ett unikt samarbete mellan Nya Carnegiebryggeriet i Hammarby Sjöstad och det svenska bolaget Rscued, som under de senaste tio åren har samlat in frukt och bär och omvandlat dem till juicer, lemonader och shots.

– Jordgubbar är en av de råvaror som periodvis slängs mest. Det räcker med att en gubbe är dålig för att en hel ask ska slängas. Därför känns det extra kul att tillsammans med Nya Carnegiebryggeriet kunna ta hand om just jordgubbar och brygga en fantastisk bärs, säger Truls Christenson, co-founder Rscued.

Det nya ölet är bryggt på räddade och överblivna jordgubbar från ICA och andra svenska matvarubutiker. Det är en fruktig suröl som utöver jordgubbarna är smaksatt med räddade limeskal. Ölet har en alkoholhalt på 4,5 procent och kommer att lanseras på Nya Carnegiebryggeriet och ett antal utvalda restauranger med start i början av juli. Från och med den 5 augusti kommer ”Halo Sour Strawberry & Lime x Rscued” också att finnas i begränsad upplaga i Systembolagets tillfälliga och lokala sortiment.

– Vi är väldigt stolta över att samarbeta med Rscued. Tillsammans har vi lyckats rädda 1,5 ton jordgubbar och samtidigt kunnat brygga ett fantastiskt öl. Detta är ett viktigt steg framåt och ett bevis på möjligheterna att jobba tillsammans för att få fram produkter som både gör och smakar gott, säger Joakim Losin, tf vd på Nya Carnegiebryggeriet.

Fler öl med räddad frukt är på gång
Rscued är mest kända för sin juice, men i framtiden kan öl och andra produkter bli vanligare. Rscued och Carlsberg Sverige, som äger Nya Carnegiebryggeriet, planerar nu fler samarbeten med räddade råvaror som kan förvandlas till brygder och andra produkter.

– Vi gillar att göra hållbara innovationer tillsammans med andra. För några år sedan lanserade vi till exempel PU:REST, världens första öl bryggd på renat avloppsvatten, i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet. I starka partnerskap kan vi arbeta cirkulärt och hitta nya sätt att hantera råvaror så att vi blir mer hållbara tillsammans, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef Carlsberg Sverige.

Här kan du njuta av en öl bryggd på räddade jordgubbar i sommar:

• Nya Carnegiebryggeriet, Stockholm
  • Clarion Hotel Stockholm
  • TAK, Stockholm
  • Lykke Nytorget, Stockholm
  • Clarion The Pier, Göteborg
  • Clarion Hotel Post, Göteborg
  • OGBG, Göteborg
  • Heurlins, Göteborg (från augusti)

Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero and Beyond.