Fas 3-studie på patienter med hepatit C av genotyp 1, inklusive dem med levercirros, visar på hög andel botade med oral trippelbehandling med läkemedel

• Daklatasvir trippelbehandling visar på bot hos 98 % av de behandlingsnaiva och hos 93 % av tidigare behandlade cirrotiska patienter med genotyp 1 i kombination med ribavirin, vilket visas i UNITY-2-studien
  • Den 12 veckor långa orala behandlingen visar på halverad behandlingstid jämfört med nuvarande terapier för svårbehandlade patienter med genotyp 1 med levercirros
  • Behandlingsregimen med fast dos ger också 91 % SVR-respons hos icke-cirrotiska patienter med genotyp 1 utan användning av ribavirin

(Stockholm 11 november, 2014) – Bristol-Myers Squibb har offentliggjort “late-breaking” resultat från UNITY-prövningsprogrammet som undersökt en 12-veckors behandling av den orala daklatasvir-trippelbehandlingen – en fast kombination av daklatasvir (DCV), asunaprevir (ASV) och beklabuvir (BCV) – inom ett brett spektrum av patienter med hepatit C-virus av genotyp 1. Studieresultaten presenterades under den amerikanska årliga kongressen för leversjukdomar (Annual Meeting of The American Association for the Study of Liver Diseases, AASLD) i Boston, 7-11 november. Det primära effektmåttet för båda studierna var andelen patienter som botades, definierat som HCV-RNA <LLOQ TND/TND, 12 veckor efter avslutad behandling bland behandlingsnaiva respektive tidigare behandlade patienter.

UNITY 2-studien, som utvärderade patienter med levercirros under en 12-veckors daklatasvir-trippelbehandling, visade bestående virologiskt svar 12 veckor efter behandling (SVR12) hos 98 % av de behandlingsnaiva och hos 93 % av tidigare behandlade cirrotiska patienter med ribavirin. Vid motsvarande ribavirinfri behandlingsregim uppnådde 93 % av de behandlingsnaiva respektive 87 % av behandlingserfarna patienter SVR12.

“De senaste framstegen inom hepatit C-behandlingen också för genotyp 1-patienter med levercirros kräver ofta 24 veckors behandling för att uppnå virologiskt svar hos majoriteten”, säger Ola Weiland, professor, Karolinska Institutet. ”Data från studien visade på hög andel botade med 12 veckors daklatasvir-trippelbehandling för denna patientgrupp. Trippelbehandlingen har därmed potential att underlätta följsamhet till behandling och hjälpa patienter att bli botade på kortare tid.”

Studiedesign och resultat

Fas 3-UNITY prövningsprogrammet är en pågående studie som undersöker 12-veckors behandling med daklatasvir-trippelbehandlingen i fast dos (daklatasvir 30 mg plus asunaprevir 200mg plus beklabuvir 75 mg) på genotyp 1-patienter med eller utan levercirros.

Den öppna UNITY-1-studien undersökte en 12-veckors daklatasvir-trippelbehandling utan ribavirin bland behandlingsnaiva (n=312) respektive tidigare behandlade patienter (n=103) utan levercirros. Patienterna mottog daklatasvir-trippelbehandlingen som fast kombinationsbehandling med dosering två gånger dagligen under totalt 12 veckor, med 24-veckors uppföljning. Majoriteten av patienterna (73 %) hade genotyp 1a, och 91 % av alla patienter uppnådde SVR12. Bland behandlingsnaiva patienter var det 92 % som botades, utan användning av ribavirin, och motsvarande siffra var 89 % för de tidigare behandlade patienterna.

I UNITY-2-studien fick både behandlingsnaiva och behandlingserfarna med levercirros fast daklatasvir-trippelbehandling, en grupp utan ribavirin (n=102) och en grupp med ribavirin (n=100). Studien var dubbelblind avseende ribavirin och majoriteten av patienterna (74 %) hade virus av genotyp 1a. Resultaten visade att 96 % av alla patienter i ribaviringruppen uppnådde SVR12, motsvarande siffra var 90 % i den ribavirinfria gruppen.

“Studieresultaten från fas-3-UNITY med daklatasvir-trippelbehandling i fast dos är särskilt övertygande för genotyp 1-patienter med levercirros, en grupp vars behandling är ofta svårare att hantera än icke-cirrotiska patienters”, säger Annette Alaeus, Medicinsk direktör, Bristol-Myers Squibb AB. ”BMS fortsätter att poängtera att hepatit C är en komplex sjukdom som saknar en ultimat behandlingslösning som fungerar för alla patienter. UNITY-resultaten är därför särskilt lovande som ett behandlingsalternativ till hepatit C-patienter med levercirros, en specifik men betydande del av genotyp 1-populationen”.

I både UNITY-1 och UNITY-2 var det låg förekomst av biverkningar som ledde till behandlingsavbrott samt lågt totalt antal allvarliga biverkningar. I UNITY-1 noterades 7 allvarliga biverkningar, av vilka ingen ansågs vara relaterad till den studerade behandlingen, samt 3 biverkningar som gav upphov till behandlingsavbrott. De vanligaste biverkningarna var huvudvärk (25,8 %) och trötthet (16,6 %). I UNITY-2 förekom 3 behandlingsrelaterade allvarliga biverkningar och 4 biverkningar som ledde till behandlingsavbrott.

De fullständiga abstrakterna finns tillgängliga på kongressens hemsida.

Om hepatit C

Man uppskattar att cirka 9 miljoner människor är infekterade med hepatit C inom EU. I Sverige räknar man med att omkring 0,5 procent av befolkningen, motsvarande 50 000 människor är infekterade med hepatit C-virus. Hepatit C är ett virus som infekterar levern och smittar genom direktkontakt med infekterat blod och blodprodukter. I Sverige har smittan idag en stark koppling till narkotikamissbruk och orena injektionssprutor. Tidigare kunde smittan föras vidare genom blodtransfusioner men detta är inte längre vanligt förekommande i Sverige eftersom allt donerat blod testas för hepatit C sedan 1992. Hos upp till 90 procent av de som smittats med hepatit C kommer viruset inte att läka ut spontant utan övergå i en kronisk infektion. Enligt Världshälsoorganisationen utvecklar 20 procent av de som drabbats av kronisk hepatit C levercirros och av dessa kan upp till 20 procent utveckla levercancer.

Om Bristol-Myers Squibbs hepatit-C portfölj

Bristol-Myers Squibbs forskningsinsatser är fokuserade på utveckling av substanser i sen fas för att ge mest värde till patienter med hepatit C. Kärnan i företagets pipeline är daklatasvir, en potent, pan-genotypisk NS5A-hämmare under prövning (in vitro), som studeras vid flera olika behandlingsregimer och hos patienter med flera andra samtidigt förekommande sjukdomar.

Daklinza (daklatasvir) godkändes nyligen inom EU som kombinationsbehandling med andra läkemedel för genotyp 1-4 för behandling av kronisk hepatit C-virusinfektion hos vuxna. Daklinza är även godkänt i Japan i kombination med Sunvepra (asunaprevir), en NS3/4A proteashämmare. Daklinza + Sunvepra duobehandling är Japans första helorala, interferon- och ribavirinfria behandlingsregim för patienter med virus av genotyp 1 inklusive dem med kompenserad cirros.

Under 2013 fick Bristol Myers Squibbs helt orala 3DAA regim (daklatasvir/ asunaprevir/BMS-791325), som är under klinisk prövning, beteckningen ”genombrottsbehandling” i USA, vilket hjälpte till att påskynda starten av det numera pågående fas III UNITY-programmet. Studiepopulationen inkluderar icke-cirrotiska och cirrotiska samt tidigare behandlade patienter. Förutom UNITY 1 och 2, pågår för närvarande UNITY 3-studien i Japan bland behandlingsnaiva respektive tidigare behandlade patienter med genotyp 1 samt UNITY 4 som studerar DCV trippelbehandling utan ribavirin hos patienter med samt utan levercirros i Korea, Ryssland och Taiwan. DCV trippelbehandlingen undersöks som en kombinationsbehandling med fast dos två gånger dagligen.

Ytterligare studier genomförs med daklatasvir i kombination med sofosbuvir på patienter med stora otillfredsställda medicinska behov, som pre- och posttransplanterade patienter, hiv/hepatit C dubbelinfekterade samt patienter med genotyp 3 som en del av fas 3-ALLY-programmet.

Bristol-Myers Squibb Forward Looking Statement

This press release contains "forward-looking statements" as that term is defined in the Private Securities Litigation Reform Act of 1995 regarding the research, development and commercialization of pharmaceutical products. Such forward-looking statements are based on current expectations and involve inherent risks and uncertainties, including factors that could delay, divert or change any of them, and could cause actual outcomes and results to differ materially from current expectations. No forward-looking statement can be guaranteed. Among other risks, there can be no guarantee that daclatasvir will receive regulatory approval in the United States, or if approved, that it will become a commercially successful product. Forward-looking statements in this press release should be evaluated together with the many uncertainties that affect Bristol-Myers Squibb's business, particularly those identified in the cautionary factors discussion in Bristol-Myers Squibb's Annual Report on Form 10-K for the year ended December 31, 2013, in our Quarterly Reports on Form 10-Q and our Current Reports on Form 8-K. Bristol-Myers Squibb undertakes no obligation to publicly update any forward-looking statement, whether as a result of new information, future events or otherwise.