Behandling med Daklinza (daklatasvir) + Sovaldi (sofosbuvir) + ribavirin i 12 eller 16 veckor gav kvarstående virologiskt svar (SVR12) för 88% respektive 92% hos patienter med hepatit C av genotyp 3 och avancerad fibros eller cirros.

Bristol-Myers Squibb har presenterat resultat från fas 3 studien ALLY-3+, som undersökt en regim med Daklinza® (daklatasvir, DCV) i kombination med sofosbuvir (SOF) och ribavirin (RBV). Patienterna som deltog i studien hade hepatit C av genotyp 3 med avancerad fibros eller cirros och behandlades under 12 eller 16 veckor. Denna patientpopulation är en av de svåraste att behandla, då frekvenser för kvarstående virologiskt svar efter behandling (SVR) eller bot har visat sig svårare att uppnå i denna grupp. Resultaten som nu har presenterats visar att 100% av patienterna i kohorten med avancerad fibros (F3) uppnådde SVR12, både i 12- och 16-veckorsgrupperna. SVR12-frekvenserna var 83% och 89% hos patienter med cirros, i 12- respektive 16-veckorsgrupperna. Resultaten presenterades på den årliga amerikanska kongressen för leversjukdomar, The Liver Meeting® 2015, (The American Association for the Study of Liver Diseases, AASLD) i San Francisco den 13–17 november.

Daklinza är en så kallad NS5A-replikationskomplexhämmare som används för att behandla vuxna med hepatit C. Daklinza innehåller den aktiva substansen daklatasvir och verkar genom hindra hepatit C-virusets från att föröka sig och infektera nya celler. I studien ALLY-3+ uppmättes kvarstående virologiskt svar (SVR) då patienter med hepatit C av genotyp 3 med cirros behandlades med Daklinza i kombination med sofosbuvir i 12 veckor.

Daklinza är kontraindicerat i kombination med läkemedel som är starka inducerare av CYP3A och P-glykoproteintransportörer, eftersom detta kan leda till lägre exponering och minskad effekt av Daklinza. Daklinza ska inte ges som en monoterapi.

I ALLY-3+ studien, där patienterna behandlades med daklatasvir + sofosbuvir + ribavirin, förekom inga behandlingsavbrott på grund av biverkningar. De vanligaste biverkningarna var sömnlöshet (30%), trötthet (26%) och huvudvärk (24%). Dessutom återinsjuknade fyra patienter (två i 16-veckorsgruppen och två i 12-veckorgruppen). Ett dödsfall förekom i studien (i 12-veckorsgruppen, men det var inte behandlingsrelaterat). Inga virala genombrott (breakthroughs) förekom.

– Vi är glada över dessa studieresultat och fortsätter vår forskning kring Daklinzas potential i kombination med andra direktverkande antivirala läkemedel vid behandling av hepatit C. Vi strävar efter att kunna erbjuda nya behandlingsalternativ globalt, där behandlingsalternativen idag inte motsvarar patienternas medicinska behov. Detta inkluderar patienter med mer komplicerad sjukdom och andra svårbehandlade grupper, såsom patienter med genotyp 3 med mer framskriden leversjukdom, som fortfarande behöver hjälp att botas, säger Annette Alaeus, Medicinsk direktör, Bristol-Myers Squibb Sverige.

ALLY-3+ -studiens utformning

Patienterna som deltog i denna öppna fas 3b-studien, var infekterade med hepatit C-virus (HCV) av genotyp 3. Det var behandlingsnaiva eller tidigare behandlade patienter med avancerad fibros eller kompenserad cirros. Patienterna randomiserades 1:1 till att få 12 veckors alternativt 16 veckors behandling med Daklinza (60 mg per dag) + sofosbuvir (400 mg per dag) + ribavirin (viktbaserad), stratifierat enligt avancerad fibros- eller cirrostillstånd. 50 patienter behandlades i studien (12 veckor: 24 patienter och 16 veckor: 26 patienter). Majoriteten av patienterna var män (80%), vita (98%) och tidigare behandlade (74%, 10% hade återinsjuknat efter tidigare behandling med sofosbuvir + ribavirin), 72 % hade cirros och 52% hade HCV-RNA ≥ 6 miljoner IE/ml. Baslinjeegenskaper var jämförbara mellan grupperna.

Studiens primära effektmått var att uppskatta SVR12 hos behandlingsnaiva eller tidigare behandlade patienter med kompenserad, avancerad fibros/cirros (F3-F4), som behandlades i 12 veckor eller i 16 veckor. Presentationens fullständiga sammanfattning, som innehåller SVR4-data, finns på www.aasld.org.

Om genotyp 3

Genotyp 3 drabbar omkring 54,3 miljoner människor (30% av alla patienter med hepatit C) över hela världen. Det är den näst vanligaste genotypen vid hepatit C-virus och anses vara en av de mest svårbehandlade. Den mer aggressiva egenskapen av genotyp 3 ligger i de skador den orsakar på levern, då den associeras med ökad fibrosprogression. Forskning på senare tid har också visat att patienter som infekterats med hepatit C av genotyp 3 löper 31% ökad risk för cirros jämfört med patienter som drabbas av hepatit C virus av genotyp 1.

Om Bristol-Myers Squibb och hepatit C

Bristol-Myers Squibb strävar efter att bidra till att utrota hepatit C över hela världen med fokus på svårbehandlade patienter, inklusive de miljoner patienter i länder såsom Kina där populationsbaserade lösningar för patienter med hepatit C fortfarande är ett stort och ouppfyllt behov. Bland de data som Bristol-Myers Squibb presenterade på AASLD i år finns den första, helt orala DAA fas 3-studie vid behandling av hepatit C som har genomförts i Kina. I juli 2014, blev Japan det första landet i världen att godkänna användning av en daklatasvir-baserad regim för behandling av kronisk hepatit C. Sedan dess har daklatasvir-baserade regimer godkänts i fler än 50 länder över Europa, Central- och Sydamerika, Mellanöstern och Asien-Stillahavsområdet.
Klicka här för mer information om Daklinza www.fass.se/LIF/product?nplId=20131204000054

Bristol-Myers Squibb Forward-Looking Statement

This press release contains "forward-looking statements" as that term is defined in the Private Securities Litigation Reform Act of 1995 regarding the research, development and commercialization of pharmaceutical products. Such forward-looking statements are based on current expectations and involve inherent risks and uncertainties, including factors that could delay, divert or change any of them, and could cause actual outcomes and results to differ materially from current expectations. No forward-looking statement can be guaranteed. Forward-looking statements in this press release should be evaluated together with the many uncertainties that affect Bristol-Myers Squibb's business, particularly those identified in the cautionary factors discussion in Bristol-Myers Squibb's Annual Report on Form 10-K for the year ended December 31, 2014 in our Quarterly Reports on Form 10-Q and our Current Reports on Form 8-K. Bristol-Myers Squibb undertakes no obligation to publicly update any forward-looking statement, whether as a result of new information, future events or otherwise.