Ansökan om marknadsgodkännande för läkemedel för behandling av kronisk hepatit C, är godkänd för påskyndad regulatorisk handläggning av EMA (Europeiska läkemedelsmyndigheten)

• Bristol-Myers Squibb ansökan gäller användning av daclatasvir i kombination med andra läkemedel vid behandling av personer med hepatit C med genotyp 1, 2, 3 och 4
  • Ansökan omfattar EU:s första helt orala och ribavirin-fria läkemedelsregim i studier, för behandling av behandlingsnaiva patienter med genotyp 1, 2, 3 och 4 och efter misslyckad behandling med proteashämmare
  • Företaget är förberett på att samarbeta med myndigheter i hela Europa, för att bidra till att daclatasvir subventioneras för hepatit C-patienter med stora behov, om daclatasvir godkänns.

“Vårt omfattande kliniska prövningsprogram har visat att daclatasvir har en potential som basläkemedel för multipla behandlingsregimer mot hepatit C”, säger Brian Daniels, senior vice president, Global Development and Medical Affairs, Research & Development, Bristol-Myers Squibb. “Om daclatasvir godkänns, kommer vi att fokusera på att hjälpa till att underlätta tillgängligheten för patienter med begränsade behandlingsalternativ och arbeta med Europeiska myndigheter för att säkerställa att tillgängligheten uppnås så snabbt som möjligt.”

Fullständigt pressmeddelande (på engelska)

Bristol-Myers Squibb är ett globalt biopharmaföretag som verkar för att upptäcka, utveckla och leverera innovativa mediciner som hjälper patienter att övervinna allvarliga sjukdomar.