Gå direkt till innehåll
Boken som beskriver iakttagbara läraraktiviteter som forskning återkommande visat leder till lärande i klassrummet.

Undervisningsutvecklare etablerar sig i Växjö

BRAVOLesson etablerar sig nu i Växjö och flyttar den här veckan in i World Trade Center. Företaget är ett expertkluster på området att hjälpa skolor och kommuner att utveckla skicklig undervisning i varje klassrum. Med andra ord, det som forskning har visat har störst påverkan på elevernas studiero, motivation och lärande. De har nyligen anställt en av Sveriges sannolikt mest konkreta och lärandefokuserade rektorer. De har också just passerat 50 procent av alla skolor som kunder på Island och planerar att växa med det ökande fokus på undervisningsskicklighet som nu sprider sig i Sverige.

Det genomförs 100 miljoner lektioner i den svenska skolan varje läsår. I en kommun som Växjö blir det mer än 845.000 lektioner. Lektionerna och undervisningens kvalitet för lärande märks inte i skoldebatten. Undervisning utifrån vad forskning återkommande visat är framgångsrikt har heller inte varit i fokus i många kommuners och skolors kvalitetsarbete.

- Fler och fler skolchefer och rektorer tror nu, precis som vi och våra partners, att många lektioner kan leda till ännu mer lärande. Att observera lektioner och genom att tillsammans med lärarna arbeta systematiskt på ett sätt som för dem känns bekräftande och meningsfullt har flera forskare visat är en framgångsrik metod, säger Mats Rosenkvist grundare av BRAVOLesson.

Den typ av arbete som forskarna beskriver erbjuder BRAVOLesson konkret stöd för i form av utbildning, handledning, observationsunderlag och en webbplatform för systematik och analys. Verksamheten startades i Kristianstad 2017. Företagets lösningar används idag i många hela kommuner och mer än 200 skolor. BRAVOlesson arbetar tillsammans med andra experter och forskare.

För information kontakta: Mats Rosenkvist, epost: mats@bravolesson.se och telefon: 0709-574790

Bättre och bättre undervisning i varje klassrum
Det genomförs 100 miljoner lektioner varje läsår på Sveriges skolor. BRAVOLesson är en ledstång för arbetet med kärnan i skolans kvalitetsarbete – systematiskt fokus på undervisningens kvalitet. BRAVOLesson är app-webb-video för lektionsobservationer, kollegialt lärande och feedback till lärare på vetenskaplig grund inom alla skolformer.

Skicklig undervisning i varje klassrum

BRAVOLesson

Kungsvägen 51