Hur mår den svenska hjärtsviktsvården?

Hjärtsvikt är en av våra stora folksjukdomar och drabbar varje år omkring 40 000 svenskar. I den undersökning som ligger till grund för ”Hjärtsviktsrapporten 2024 – Ingen tid att förlora”, som tagits fram av Riksförbundet HjärtLung i samarbete med Boehringer Ingelheim, framkommer att vården brister på många områden för landets patienter. (1)

Idag räknar man med att uppskattningsvis mellan 200 000 och 300 000 svenskar lever med ett sviktande hjärta och sjukdomen är fortfarande den vanligaste anledning till sjukhusinläggning i Sverige av samtliga diagnoser som räknas som undvikbar slutenvård. (1)

Trots att det idag finns god kunskap om hjärtsvikt, tydliga behandlingsriktlinjer och vårdförlopp så visar rapporten att det fortsatt råder en stor ojämlikhet när det gäller regionala skillnader i behandling av hjärtsvikt i Sverige. I rapporten framkommer att var femte av Riksförbundet HjärtLungs medlemmar med hjärtsvikt får vänta mer än ett år mellan sitt första vårdbesök tills de får sin diagnos. (1)

- Hjärtsviktsrapporten ger oss ytterligare insikter kring de stora skillnader som finns i landet gällande hjärtsviktsvården, säger Staffan Gustavsson, Head Market Access & Public Affairs på Boehringer Ingelheim AB. Det är positivt att detta tydliggörs så de olika inblandade aktörerna kan fortsätta förbättringsarbetet avseende hjärtsviktsvården, så att detta kan komma patienterna till gagn.

Hjärtsvikt är en allvarlig sjukdom som drabbar cirka två procent av befolkningen och som ofta kräver livslång behandling. Ålder, eventuella samtida sjukdomar samt sjukdomens allvarlighetsgrad innebär att prognosen varierar. En bristande vård innebär både en ökad risk för livshotande tillstånd och ökad belastning på sjukvården. (1)

- Hjärtsviktsrapporten understryker vikten av tidig diagnos för att hjärtsviktspatienterna ska kunna få rätt omhändartagande och effektiv behandling så tidigt som möjligt, säger Josefin Skogsberg, Medicinsk direktör på Boehringer Ingelheim AB.

Fakta om Riksförbundet HjärtLungs medlemsundersökning

Våren 2024 genomförde Riksförbundet HjärtLung, tillsammans med undersökningsföretaget Mistat AB, en enkätundersökning bland sina medlemmar för att kartlägga situationen för personer med hjärtsvikt och deras erfarenheter av vården. Undersökningen genomfördes digitalt genom e-postutskick till totalt 18 465 medlemmar. Bland de 5 811 medlemmar som svarade angav 20 procent, 1 168 medlemmar, att de hade diagnosen hjärtsvikt och fick möjlighet att besvara samtliga frågor i undersökningen. Av de som svarade på undersökningen var 53 procent kvinnor och 47 procent män.

Framtagandet av ”Hjärtsviktsrapporten 2024 – Ingen tid att förlora” har skett i samarbete med Boehringer Ingelheim AB.

Klicka här för att läsa rapporten i sin helhet.

Referenser:

(1) Hjärtsviktsrapporten 2024 – Ingen tid att förlora. En rapport av Riksförbundet HjärtLung i samarbete med Boehringer Ingelheim AB.

Susanne E Andersson, Kommunikationsansvarig, Boehringer Ingelheim AB

E-post: susanne.andersson@boehringer-ingelheim.com

Medicinska frågor, välkommen att kontakta:

Josefin Skogsberg, Medicinsk direktör, Boehringer Ingelheim AB

E-post: josefin.skogsberg@boehringer-ingelheim.com

Ytterligare information finns på hemsidan www.boehringer-ingelheim.se

Boehringer Ingelheim arbetar med banbrytande terapier som förändrar liv - idag och för kommande generationer. Som ett ledande forskningsdrivet bioläkemedelsföretag skapar företaget värde genom innovation inom områden med stora medicinska behov. Boehringer Ingelheim grundades 1885 och har sedan dess varit familjeägt och har ett långsiktigt hållbart perspektiv. Företaget har mer än 53 500 anställda som är verksamma på över 130 marknader i de två affärsenheterna Human Pharma och Animal Health. I Sverige har Boehringer Ingelheim cirka 100 medarbetare som är verksamma inom Human Pharma. Läs mer på www.boehringer-ingelheim.se