Världens bästa tapas. Fotograf Noel Moglia.

Världens bästa tapas finns i Sverige

Tidigare i veckan var det dags för den sjunde upplagan av VM i tapas. Tävlingen ägde rum i Valladolid i Spanien och gick ut på att tillaga samt servera totalt 12 stycken tapas av samma sort.

Av 155 ansökningar fick 16 stycken länder från fem olika kontinenter deltaga i finalen. Sverige representerades i år av Noel Moglia som för tillfället är Commis åt Gustav Leonhardt i Bocuse d’Or Team Sweden.

”Jag har tävlat och vunnit en del matlagningstävlingar på nationell nivå tidigare. Detta är min första internationella vinst vilket såklart känns fantastiskt roligt. Vinsten stärker mig som kock samtidigt som det skapar positiv energi i Team Sweden” säger Noel Moglia.

Noels vinnartapas bestod av ett potatisbröd smaksatt med ramslökskapris och rosmarin fylld med ostkräm gjord på Gnalling från Arla Unika, karamelliserad silverlök glaserad med en honung-, vermouth- och citrontimjan glace samt honungtuiles toppad med krispig schalottenlök, potatis och citrontimjan.

”Jag känner mig både glad och stolt över att Noel vinner denna VM-tävling. Han har genomfört tävlingen på allra bäst sätt och visat på en enorm vinnarmentalitet. Detta vittnar om att Noel är en otrolig tillgång för laget, vilket kommer att stärka oss när vi tävlar i Bocuse d’Or” säger Gustav Leonhardt, Sveriges kandidat till Bocuse d’Or.

Bocuse d'Or Sweden säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.

Andreas Stenberg

Ordförande Bocuse d'Or Sweden 0709-242 157