Sebastian Gibrand lägger en sista hand på de svenska tävlingsrätterna

Tävlingsdagen i Bocuse d’Or Europe i Tallinn en succé

Idag tävlade Sebastian Gibrand i den viktiga delfinalen Bocuse d’Or Europe 2020 i Tallinn. Klockan 09:20 lokal tid klev Team Sweden in i kök nummer 6 och stod klara med sina två tävlingsrätter klockan 14:55. Först i morgon vid 17-tiden vet vi hur det har gått för Sverige. Målet är självklart en pallplats men framför allt ska tävlingen garantera en plats till den stora världsfinalen i Lyon i juni 2021.

Enligt den svenska delegationen på plats ska tävlingen ha fortlöpt exakt enligt plan.

• -Sebastian Gibrand har återigen bevisat att han har en enorm förmåga att prestera på topp under press. Nu gäller det att domarna tycker som vi och älskar smaken, texturen, designen och tekniken som det svenska teamet presenterat här idag, säger Sanna Aspberg, projektledare för Gastronomi Sverige som står bakom den svenska satsningen i Bocuse d’Or.

I det svenska teamet ingår Sebastian Gibrand tillsammans med coach Jonas Dahlbom och commis/assistent Jakob Persson. President för Sverige i Bocuse d’Or Europe är Tommy Myllymäki.

Om Bocuse d’Or Europe och råvarorna

På 5 timmar och 35 minuter ska de tävlanden tillaga två rätter som ska presenteras för juryn på fat respektive tallrik till 14 personer vardera. Rätterna tillagas efter givna råvaror och regler för antal tillbehör, såser, etc.

Fatpresentationen – estnisk vaktel, vaktelägg, hjärta och lever

De tävlande tilldelas sju vaktlar som ska prepareras tillsammans med hjärta och lever samt vaktelägg. Vaktlarna måste användas i sin helhet och serveras utan ben. Utöver huvudråvarorna ska faträtten bestå två såser, buljong eller sky. Rätten ska även serveras med tre garnityr varav ett måste vara vaktelägg.

Tallrikspresentationen – estnisk havskatt

De tävlande tilldelas tre havskatter på 1,2 till 1,5 kilo vardera. Rätten ska serveras med valfria vegetariska tillbehör såsom grönsaker, svamp, frön, baljväxter och frukt. Även ägg och mjölkprodukter är tillåtna. Till detta får de tävlanden även addera upp till tre såser, buljong eller sky. Fisken kan serveras varm eller kall eller både ock.

Bakom den svenska satsningen i Bocuse d’Or står Gastronomi Sverige och Svenska Bocuse d’Or Akademien. Här ingår kockar som Tommy Myllymäki, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Adam Dahlberg och Markus Aujulay. Tillsammans bidrar de med både tid, engagemang och kunskap för att ge Sverige de bästa förutsättningarna.

För ytterligare information: Moa Abrahamsson, Abby PR, moa@abbypr.se, 0707912000

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmar i Svenska Bocuse d’Or Akademien Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström samt Paul Svensson. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.