Sebastian Gibrand (höger) tillsammans med commis/assistent Jakob Persson under tävling i Bocuse d'Or

Svenska rätterna serverade i Bocuse d’Or

Världsfinalen för kockar pågår just nu

Lyon, söndag 26 september. Klockan 14:09 serverades den sista svenska tävlingsrätten för den internationella juryn i Bocuse d’Or, som just nu avgörs i Lyon. Efter fem timmar och 30 minuter kunde Sveriges representant Sebastian Gibrand, hans commis/assistent Jakob Persson och coach Jonas Dahlbom lämna tävlingsköket. I morgon kväll, den 27 september vet vi hur det har gått för Sverige i världens mest prestigefyllda tävling för kockar.

Tävlingsrätterna i år bestod av en trerätters take-away-meny baserad på tomat och räka samt fatpresentationen med fjäderbladbog på nötkött. Det svenska temat var naturens kraft och teamet har i flera månader skapat och tränat på de svenska rätterna. Enligt teamet gick allt som planerat och rätterna serverades på utsatt tid efter fem timmar och 30 minuter.

• Så här direkt efter servering känns det otroligt bra. Råvarorna med en trerätters take-away baserad på tomat är något helt nytt, men samtidigt har vi serverat kanske den mest intressanta smakbilden någonsin. Vi är väldigt nöjda och hur det går i konkurrensen vet vi i morgon kväll, sa Jonas Dahlbom, coach för Team Sweden, direkt från Lyon.

Det svenska bidraget för take-away-menyn bestod av en förrätt på tomat-kupol med kronärtskocka, basilikaolja och aromatisk tomatjuice. Varmrätten var en svart tigerräka med ”Beurre épice”, variation av tomat, blommor och koriander samt sås med räk-fumet ”svensk curry” och havtornsolja. Desserten bestod av en sorbet på tomat och vilda jordgubbar med tomatmarmelad, timutpeppar och rosdoftande mousse. Take-away-lådan är framställd av möbelföretaget Swedese i design av Jens Fager.

Fatpresentationen från Team Sweden bestod av bräserad fjäderbladsbog på nötkött med tillhörande bräseringssky med brynt smör och dofter av höst. Till det traditionell svensk ragu med krämig skogssvamp, kroppkaka, och dragon. Dessutom lättrökt potatis med krämig äggula och hasselnötter samt svartvinbärsgelé med brynt lök och timjan. Det svenska bidraget presenterades på ett fat i design av Jens Fager.

Alla rätter bedöms av två olika juryn för respektive presentation. Sveriges representant i juryn är Henrik Norström, tillika President för den svenska satsningen i Bocuse d’Or.

På måndag den 27 september klockan 18:00 startar prisutdelningen. Cirka klockan 19:00 vet vi hur det har gått för Sverige med Sebastian Gibrand i spetsen.

Bakom den svenska satsningen i Bocuse d’Or står Gastronomi Sverige och Svenska Bocuse d’Or Akademien.

Moa Abrahamsson, presskontakt, Abby PR, moa@abbypr.se, 0707912000.

Sanna Aspberg, Gastronomi Sverige, sanna.aspberg@gastronomisverige.se, 0703943159.

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmar i Svenska Bocuse d’Or Akademien Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström samt Paul Svensson. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.