Bocuse d'Or 2021 Team Sweden

Sebastian Gibrand tävlar för guld i Bocuse d’Or. Lyon 26-27 september 2021

Klockan 08:39 söndagen den 26 september kliver Sebastian Gibrand in i tävlingsköket i Lyon där världens mest prestigefyllda tävling för kockar avgörs. På fem timmar och 30 minuter ska han tillaga en trerätters take-away meny baserad på tomat, samt den stora fatpresentationen med fjäderbladsbog som huvudråvara.

I fem år har Sebastian Gibrand dedikerat sin tid, kunskap och tävlingssinne för att stå högst upp på prispallen i Bocuse d’Or. Årets tävling markerar hans andra försök efter att ha mottagit silvermedaljen vid senaste världsfinalen 2019.

• Vi har arbetat fram en fantastisk meny utifrån de råvaror Bocuse d’Or-organisationen bestämt för årets världsfinal, säger Sebastian Gibrand. Vi är ett tajt sammansatt team och tillsammans har vi förfinat, tränat och arbetat i otaliga månader. Nu är vi framme vid skarpt läge och på måndag kväll vet vi hur det har gått. Vi är minst sagt taggade, avslutar Sebastian.

Tävlingarna i Bocuse d’Or avgörs den 26-27 september. Vid en prisutdelning på kvällen den 27 september står de vinnande tre nationerna på prispallen, en trio som dominerats av nordiska länder de senaste åren. Det svenska teamet består av Sebastian Gibrand tillsammans med coach Jonas Dahlbom samt Jakob Persson, som är commis/assisten och är med i tävlingsköket hela vägen. President för den svenska satsningen i Bocuse d’Or är Henrik Norström.

Råvaror för Bocuse d’Or 2021

För fatpresentationen är huvudråvaran Fjäderbladsbog (Blade of Beef). Rätten ska serveras med tre vegetariska garnityr varav ett ska vara ragu. Tallrikstemat i år är en trerätters måltid (förrätt, varmrätt och dessert) baserad på tomat. I varmrätten ska även räkor ingå. Alla tre rätter presenteras för juryn som en helhet i en take-away-låda som respektive team själva ansvarar för att ta fram. Tävlingsrätterna ska tillagas och presenteras för en jury på fem timmar och 30 minuter.

Bakom den svenska satsningen i Bocuse d’Or står Gastronomi Sverige och Svenska Bocuse d’Or Akademien.

Moa Abrahamsson, presskontakt, Abby PR, moa@abbypr.se, 0707912000.

Sanna Aspberg, Gastronomi Sverige, sanna.aspberg@gastronomisverige.se, 0703943159.

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmar i Svenska Bocuse d’Or Akademien Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström samt Paul Svensson. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.