Team Sweden inför prisutdelningen i Bocuse d'Or 2021. Henrik Norström, Jonas Dahlbom, Jakob Persson, Sebastian Gibrand

Sebastian Gibrand på femte plats i Bocuse d’Or

Lyon, måndag 27 september. Vid en prisceremoni i Lyon under måndagskvällen korades vinnarna i världens mest prestigefyllda tävling för kockar, Bocuse d’Or. Sverige, med Sebastian Gibrand i spetsen, hamnade på en femte plats. Sverige tilldelades samtidigt pris för bästa presentation av trerättersmenyn i take-away-låda. Högst upp på prispallen stod Frankrike, silvermedaljen gick till Danmark och bronset till Norge.

I världsfinalen i Bocuse d’Or 2019 tog Sebastian Gibrand en fantastisk silvermedalj för Sverige. Redan där och då bestämde han sig för att göra ett till försök i jakten på guldet. Sedan dess har han tävlat i Kock-EM och vunnit en bronsmedalj som också kvalade in honom till dagens världsfinal. I sitt andra försök missade han dock pallplatsen i den hårda konkurrensen där de tävlande nationerna bedöms på smak, teknik och hur det egna landet kommer fram i rätterna.

• Jag känner stolthet över att återigen ha fått delta i den viktigaste och mest prestigefyllda tävlingen av dem alla för professionella kockar. Naturligtvis finns en besvikelse över att vi missade pallplats, men tillsammans med hela teamet har vi presterat på otroligt hög nivå och tillagade fantastiska rätter givet råvarorna, säger Sebastian Gibrand direkt efter prisutdelningen.

Tävlingsrätterna i år bestod av en trerätters take-away-meny baserad på tomat och räka samt fatpresentationen med fjäderbladbog på nötkött. Det svenska temat var naturens kraft och teamet har i flera månader skapat och tränat på de svenska vinnarrätterna.

Alla länders bidrag bedöms av två olika juryn för respektive presentation. Sveriges representant i juryn är Henrik Norström, tillika President för den svenska satsningen i Bocuse d’Or. Det svenska teamet bestod i övrigt av Sebastian Gibrand tillsammans med commis Jakob Persson och coach Jonas Dahlbom.

Den svenska vinnarmenyn – Naturens Kraft

Det svenska bidraget för take-away-menyn bestod av en förrätt på tomat-kupol med kronärtskocka, basilikaolja och aromatisk tomatjuice. Varmrätten var en svart tigerräka med ”Beurre épice”, variation av tomat, blommor och koriander samt sås med räk-fumet ”svensk curry” och havtornsolja. Desserten bestod av en sorbet på tomat och vilda jordgubbar med tomatmarmelad, timutpeppar och rosdoftande mousse. Take-away-lådan är framställd av möbelföretaget Swedese i design av Jens Fager.

Fatpresentationen från Team Sweden bestod av bräserad fjäderbladsbog på nötkött med tillhörande bräseringssky med brynt smör och dofter av höst. Till det traditionell svensk ragu med krämig skogssvamp, kroppkaka, och dragon. Dessutom lättrökt potatis med krämig äggula och hasselnötter samt svartvinbärsgelé med brynt lök och timjan. Det svenska bidraget presenterades på ett fat i design av Jens Fager.

Bakom den svenska satsningen i Bocuse d’Or står Gastronomi Sverige och Svenska Bocuse d’Or Akademien.

Moa Abrahamsson, presskontakt, Abby PR, moa@abbypr.se, 0707912000.

Sanna Aspberg, Gastronomi Sverige, sanna.aspberg@gastronomisverige.se, 0703943159.

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmar i Svenska Bocuse d’Or Akademien Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström samt Paul Svensson. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.