Piggvar och hummer - fiskrättens huvudråvaror har nu meddelats

Piggvar och hummer - fiskrättens huvudråvaror har nu meddelats

Nu har tävlingsledningen för Bocuse d’Or (kock-VM) beslutat vilka ingredienser som ska ingå i den fiskrätt som kockarna tävlar med. Piggvar och hummer ska lagas i 14 portioner och serveras på tallrik.

Den svenske tävlingskocken, Adam Dahlberg, är nöjd med valet.

– Både piggvar och hummer är råvaror som ingår i den svenska mattraditionen. Vi kommer att skapa något utöver det vanliga , dessa råvaror ger oss alla möjligheter till det, säger han.

En nyhet för Bocuse d’Or 2014 är att fiskrättens ingredienser meddelas endast två månader före tävlingen. En annan är att kockarna så sent som kvällen före tävlingen ska välja ut råvaror till två av garnityren och såsen utifrån en uppbyggd marknad. Båda dessa nyheter är bra för det svenska laget anser dess coach, Peter Jelksäter

– Adam är snabb, han är kreativ och han är oerhört fokuserad även under hård tidspress. Nu ökar intensiteten i arbetet, det är ju bara två månader kvar till tävlingsdagen. Vi är väldigt nöjda med kötträtten, de ska bli fantastiskt spännande att se vad vi kan göra för att fiskrätten ska nå samma höjd, eller ännu högre, säger Peter Jelksäter.

Kötträtten har varit känd sedan juli, dess huvudingredienser är oxfilé, oxsvans, oxkind och högrev. Det svenska laget består förutom Adam Dahlberg och Peter Jelksäter av Lindor Wink (commis) Jonas Dahlbom (lagledare), och Mathias Dahlgren (President i den Svenska Bocuse d´Or Akademin). Sverige har hittills tagit ett guld och fyra silver i Bocuse d’Or.

Gastronomi Sverige AB

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmarna i Svenska Bocuse d’Or Akademien alltså Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson, Sven-Gunnar Svensson samt Kurt Weid. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.