Nu startar den svenska satsningen inför kock-EM

Den 7-8 maj 2014 arrangeras Bocuse d’Or Europe för första gången i Stockholm, Sverige. Bakom arrangemanget står Gastronomi Sverige och Stockholmsmässan. Tommy Myllymäki, som tog en silvermedalj i Bocuse d’Or i Lyon 2011, är Sveriges representant och börjar i dagarna sin hårdträning för att återigen möta världseliten. Nu presenteras teamet som ska hjälpa Tommy att knipa guldet.

Teamet består av:

Kock: Tommy Myllymäki

Commis: Albin Edberg

Coach: Jonas Dahlbom

President: Henrik Norström

Under Bocuse d’Or Europe i Stockholm den 7-8 maj 2014 tävlar 20 länder om de åtråvärda platserna till Bocuse d’Or i Lyon 2015 (kock-VM). Två rätter med förutbestämda råvaror, en kött- respektive fiskrätt ska serveras. Under hösten får Myllymäki och övriga tävlanden information om vilka de aktuella råvarorna är.

”Jag vet vad som krävs och satsar nu allt för att nå mitt mål. Det är hårt arbete utan genvägar som väntar för att varje detalj ska sitta på tävlingsdagen”, säger Tommy Myllymäki.

Tommy är van att tävla i matlagning, inte minst sedan Bocuse d’Or 2011 där han tog hem silverpokalen. Bland Myllymäkis övriga meriter märks vinnare av Årets kock 2007 samt vinst i tv-programmet Kockarnas kamp 2012. Han har fram till idag lagt största delen av sin tid på den egna restaurangen Sjön i Jönköping, men driver även ett flertal andra restauranger som Julita Wärdshus utanför Katrineholm och Restaurang Spira. Tommy är även kreativ ledare på Sturehof, Riche och Teatergrillen i Stockholm.

Moa Abrahamsson Byström, ByströmBalodis, 070-791 20 00, moa@bystrombalodis.se

Frida Rönnlund, Gastronomi Sverige, 0708-99 96 86, frida.ronnlund@gastronomisverige.se

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmarna i Svenska Bocuse d’Or Akademien alltså Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson, Sven-Gunnar Svensson samt Kurt Weid. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.