Nu åker Tommy Myllymäki till Frankrike för att laga världens godaste mat i Bocuse d´Or

Om en vecka, onsdagen den 28 januari, tävlar favorittippade Tommy Myllymäki i världens mest prestigefyllda matlagningstävling, Bocuse d’Or 2015, även kallad Kock-VM.

Fiskråvaran som ska tillagas är BÄCKÖRING.
Köttråvaran som ska tillagas är PÄRLHÖNA.

Tommy Myllymäki är sedan vinsten i Bocuse d’Or Europe i maj i Stockholm favorittippad och har tillsammans med sitt team legat i hårdträning in i det sista med över 15 timmar i köket per dag. Det enda orosmolnet just nu är den sista ”hemliga” grönsaken som de tävlande får kvällen innan tävlingsdagen. Denna grönsak ska vara en del av fiskrätten och gör det i stort sett omöjligt för de 24 tävlande kockarna att vara 100 procent förberedda.

Det svenska teamet som nu åker ner till Lyon för att tävla om guldet består förutom Tommy själv av Albin Edberg, assistent/commis, Jonas Dahlbom, coach, samt Henrik Norström, President och Sveriges representant i juryn.

- Att vinna guld i Bocuse d´Or har varit en målbild sedan jag var 19 år och såg Mathias Dahlgren ta hem vinsten. Tack vare mitt dedikerade team och den hårdträning vi legat i sedan i höstas är jag så förberedd jag bara kan vara. Nu får vi hoppas att det går vägen, säger Tommy Myllymäki.

FISKRÄTTEN

• Fiskrätten ska tillagas för 14 personer och presenteras på tallrik, 12 tallrikar till juryn, en för fotografering samt en till hedersjuryns bord. Varje tävlande får 10 bäcköringar, rensad men med huvudet kvar. Vikten är 270-330 gram och storleken 30-35 cm. Fisken är odlad i Frankrike. Tyngdpunkten i presentationen av fiskrätten ska vara på grönsaker; minst 50 procent ska vara produkter som växer i naturen, havet, växthus eller grönsaksland. I receptet ska även ett eller flera tillbehör ingå. Utöver detta presenteras den hemliga grönsaken som ska ingå i rätten kvällen innan tävling. Allt på tallriken måste vara ätbart.

KÖTTRÄTTEN

• Kötträtten är pärlhöna och ska serveras varm tillsammans med tre garnityrer. Pärlhöna liknar kyckling men är något magrare och mörkare i köttet. 14 portioner ska tillagas totalt, varav tolv ska presenteras för juryn på fat och de resterande två läggas upp direkt på tallrik, en för fotografering och en till hedersjuryn. Fågeln ska presenteras i sin helhet eller ”återuppbyggd” efter tillagning. Varje tävlande kock får tre fåglar som väger mellan 1,6 kg och 1,8 kg (utan tarmar). De får även fåglarnas lever, hals, muskelmage, hjärta, lungor, huvud samt ben.

Fakta om Bocuse d´Or 2015

De 24 tävlande kockarna har kvalificerat sig via 60 nationella uttagningar och tre kontinentala tävlingar: Bocuse d´Or America Latina, Bocuse d´Or Europe samt Bocuse d´Or Asia Pacific. Varje år utser även I.O.C. (International Organization Commitee) inom Bocuse d´Or två wildcards, utöver de länder som kvalificerat sig. I år har dessa tilldelats Spanien och Marocko. Sverige representeras av favorittippade Tommy Myllymäki som i maj tog hem guldmedaljen i Bocuse d´Or Europe i Stockholm, Kock-EM.

Fakta om Tommy Myllymäki

Tommy har en gedigen bakgrund från en mängd krogar runt om i Sverige. Han har arbetat på alla nivåer i ett krogkök, från lärling hos Mathias Dahlgren på 90-talet till ägare och kreativt ansvarig för olika krogar. Till vardags driver Tommy ett flertal restauranger som Sjön i Jönköping, Julita Wärdshus utanför Katrineholm samt Restaurang Spira. Tommy är även kreativ ledare på Brillo, Sturehof, Luzette, Riche och Teatergrillen i Stockholm. Han har även gett ut en rad olika kokböcker, där den senaste är Grönsaker: tillbehör och garnityr.

Utmärkelser: Svensk kandidat i Bocuse d’Or 2015, vinst i Bocuse d’Or Europe 2014, förstaplats i Kockarnas Kamp 2012, Journalisternas kock 2011, silver i Bocuse d’Or 2011 samt Årets Kock 2007.

För pressförfrågningar, bilder och intervjuer på plats under tävlingen i Lyon:

Elisabeth Nebout, Visit Sweden, elisabeth.nebout@visitsweden.se, +33 1 42 78 02 57

Frida Rönnlund, frida.ronnlund@gastronomisverige.se, +46 708 99 96 86

Pressbilder från Bocuse d’Or-organisationen under tävling:

user name: sirha

password: photos

För ytterligare information:

Frida Rönnlund, Gastronomi Sverige, 0708-99 96 86, frida.ronnlund@gastronomisverige.se

Moa Abrahamsson Byström, ByströmBalodis, 070-791 20 00, moa@bystrombalodis.se

#bocusedor

Gastronomi Sverige AB

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmar i Svenska Bocuse d’Or Akademien Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson samt Kurt Weid. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.