Emma Andersson från Halmstad tävlar i Gastronomi Sverige Commis Award 2021

Gastronomi Sverige Commis Award 2021

Bästa unga kvinna i branschen koras den 19 maj

Vinnaren följer med Team Sweden till världsfinalen i Bocuse d’Or i Lyon

På onsdag den 19 maj klockan 15:30 avgörs vem som vinner Gastronomi Sverige Commis Award 2021. Tävlingen, som instiftades förra året, riktar sig till unga kvinnliga kockar med syfte att få fler kvinnor att stanna i branschen och att ställa upp i internationella tävlingssammanhang. Framför allt vill arrangerande Gastronomi Sverige att tävlingen ska uppmuntra kvinnor att söka till Bocuse d’Or, världens mest prestigefyllda tävling för kockar.

Commis är benämningen på den assisterande lärlingskocken i ett proffskök. I Bocuse d’Or ingår alltid en commis i tävlingsteamet och rollen är en perfekt språngbräda för att söka sig vidare i tävlingssammanhang längre fram i karriären.

Gastronomi Sverige Commis Award 2021 avgörs den 19 maj på Restaurangakademien i Stockholm där sju sistaårselever från olika kockgymnasier från hela landet ska mötas.

• - Genom alla år som Sverige tävlat i Bocuse d’Or har ingen kvinna sökt sig till platsen. Det är det vi vill ändra på. Därför har vi skapat tävlingen för unga kvinnor så att de kan inspireras och utmanas och utvecklas i sin roll som kock på ett roligt sätt, säger Sanna Aspberg, projektledare på Gastronomi Sverige.

Tävlingen

I Gastronomi Sverige Commis Award 2021 ska de tävlande tillaga en varmrätt för åtta personer som serveras på tallrik.

Juryn

Henrik Norström, Peter Jelksäger, Ulrika Brydling, Flrencia Abella, Gustav Leonhardt, Ditte Forsén, Jesper Johansson och Magnus Albrektsson. Ansvarig metodjury är Malin Söderström assisterande Fatima ”Roya” Hashemi. Deltagare ska vara sistaårselever och i år tävlar sju kvinnor från Sveriges kockgymnasier.

Råvaror

Årets huvudråvaror är Rödstrimma från Gårdsfisk, Shiitake och Kejsarhatt från Svensk Ekosvamp/Hällesta samt tomater, färsk potatis och pak choi från Sydgrönt. Rapsolja från Säby Gård samt osten Havsgus12 från Arla Unika.

Priset

Vinnaren av Gastronom Sverige Commis Award 2021 mottar en resa för två till världsfinalen i Bocuse d’Or i Lyon i höst tillsammans med Sebastian Gibrand, Jonas Dahlbom och årets commis Jakob Persson. Priset inkluderar även en middag för två på Tommy Myllymäkis restaurang Aira.

Om Gastronomi Sverige och Bocuse d’Or

Gastronomi Sverige har till uppdrag att ta svensk gastronomi ut i världen så att världen kommer till Sverige. En stor del av uppdraget är att arrangera den svenska uttagningen till världens mest prestigefyllda tävling för kockar, Bocuse d’Or. Sebastian Gibrand är Sveriges representant i Bocuse d’Or 2020/21. Efter en bronsplats i den europeiska uttagningen 2020 är Team Sweden klara för världsfinalen i Bocuse d’Or i Lyon 26-27 september 2021.

En viktig del i Gastronomi Sveriges uppdrag är även att inspirera fler till att söka sig till kockyrket. Idag finns en utmaning i att få framför allt kvinnor att stanna i branschen. Gastronomi Sverige Commis Award vill därmed inspirera och motivera lovande, unga kockelever att ställa upp i tävlingar som i sin tur kan uppmuntra fler kvinnor till både yrket och tävlingssammanhang.

Moa Abrahamsson, presskontakt, Abby PR, moa@abbypr.se, 0707912000.

Sanna Aspberg, Gastronomi Sverige, sanna.aspberg@gastronomisverige.se, 0703943159.

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmar i Svenska Bocuse d’Or Akademien Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström samt Paul Svensson. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.