Thilda Mårtensson från Stockholm vinnare i Gastronomi Sverige Commis Award 2020

Gastronomi Sverige Commis Award 2020 - vinnare Thilda Mårtensson

Den 28 maj korades Thilda Mårtensson från Stockholm som vinnare vid världspremiären av Gastronomi Sverige Commis Award, nya kocktävlingen som riktar sig till unga kvinnliga kockar. Syftet med tävlingen är att få fler kvinnor att stanna i branschen och att ställa upp i internationella tävlingssammanhang. På andra plats kom Evelina Änggren från Halmstad och på tredje plats Emma Westerberg från Stockholm.

På tre timmar tillagade sex kandidater en varmrätt på Mälargös samt vit sparris från Gotland. Juryn, bestående av bland andra Malin Söderström, Ulrika Brydling och Sebastian Gibrand, bedömde rätterna efter smak och textur samt de tävlandes metod och genomförande.

Thilda Mårtensson vann med juryns motivering:

Med stor respekt för våra fina svenska råvaror har vinnaren med sitt fokus och fart skapat en fantastisk rätt med goda smakkombinationer som sticker ut.

Deltagare i Gastronomi Sverige Commis Award är sistaårselever på kockgymnasier runt om i Sverige. Tanken är att tävlingen ska vara årligt återkommande med möjlighet för de tävlande att söka sig vidare som commis i Bocuse d’Or, världens mest prestigefyllda tävling för kockar.

Commis är benämningen på den assisterande lärlingskocken i ett proffskök. I Bocuse d’Or ingår alltid en commis i tävlingsteamet och hittills har ingen svensk kvinna deltagit i Bocuse d’Or.

• -Jag tror vi alla är redo att se fler kvinnor i branschen ta plats i tävlingssammanhang. Årets tävlande visade en enorm kunskap och presterade på en väldigt hög nivå och vi ser fram emot att inspirera ännu fler att ställa upp i kocktävlingar framöver, säger Sanna Aspberg på arrangerande Gastronomi Sverige.

Om Gastronomi Sverige och Bocuse d’Or

Gastronomi Sverige har till uppdrag att ta svensk gastronomi ut i världen så att världen kommer till Sverige. En stor del av uppdraget är att arrangera den svenska uttagningen till världens mest prestigefyllda tävling för kockar, Bocuse d’Or.

För bilder och ytterligare information:Moa Abrahamsson, presskontakt, Abby PR, moa@abbypr.se, 0707912000.

Sanna Aspberg, Gastronomi Sverige, sanna.aspberg@gastronomisverige.se, 0703943159.

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmar i Svenska Bocuse d’Or Akademien Melker Andersson, Markus Aujalay, Adam Dahlberg, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström samt Paul Svensson. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.