Bocuse d’Or Europe 2016 i Budapest: Kronhjort och stör huvudråvarorna i Kock-EM

Bocuse d’Or Europe avgörs i Budapest 10-11 maj 2016 och idag presenteras vilka huvudråvaror de tävlande kockarna har att arbeta med; årets köttråvara är hjort och fiskråvaran är stör. Sveriges nyutnämnda kockrepresentant Alexander Sjögren kan därmed på allvar påbörja träningen inför den stora Europafinalen.

I september vann Alexander Sjögren Bocuse d´Or Sverige, den internationella uttagningen till Bocuse d´Or. Alexander är därmed Sveriges representant i Bocuse d’Or Europe 2016. Han tog över stafettpinnen från Tommy Myllymäki som vann guld i Kock-EM och brons i Kock-VM tidigare i år.

Alexander Sjögren och hans konkurrerande kockar från totalt 20 europeiska länder har idag fått reda på vilka råvaror som är utvalda till Kock-EM i Budapest 2016. Köttråvaran är höft och sadel av kronhjortskalv med ursprungsland Ungern. Vikten är cirka nio kg. Hjort tillagas mycket i svenska kök och Alexander känner sig trygg med produkten. Stör är å andra sidan en något större utmaning. Kockarna tilldelas fem bitar 1-1,2 kilo stör och även 30 gram rom. Den utvalda stören är odlad.

-Stör äter vi sällan i Sverige vilket innebär att jag inte har arbetat med den fisken tidigare. Men det känns som en rolig och spännande utmaning och jag kommer att gå all in för att ta fram den bästa smaken och använda hela fisken. Hjort däremot har jag arbetat mycket med, så nu gäller det bara att skapa de ultimata rätterna, säger Alexander Sjögren.

De tävlande ska på fem timmar och 35 minuter tillaga två varma rätter. Kötträtten måste innehålla minst tre garnityrer och sås. För kötträtten gäller att tio portioner ska presenteras för juryn på fat, de övriga fyra ska läggas upp direkt på tallrik. Köttet ska presenteras i sin helhet eller ”återuppbyggt” efter att ha blivit uppskuret. Fiskrätten ska presenteras på tallrik för 14 personer och bestå av minst en garnityr. 50 procent av fiskrätten ska bestå av grönsaker som växer i naturen, på friland eller i växthus.

I Bocuse d’Or är det alltid den godaste maten som vinner. Därmed är känslan för smak avgörande då rätterna skapas. Vad gäller kötträtten lägger juryn dessutom stor vikt vid den nationella kopplingen i val av produkter/råvaror, matlagningstekniker, presentation, val av kryddor och örter. Här gäller det för Alexander att presentera ett helt koncept på högsta gastronomiska nivå med en tydlig koppling till Sverige.

-Jag är en skapande person som uttrycker mig genom min matlagning. Jag har tränat fram min styrka inom smak under de senaste 17 åren och det här är en utmaning som jag har längtat efter, säger Alexander Sjögren.

Fakta om Bocuse d´Or Europe 2016

Bocuse d´Or Europe avgörs i Budapest, Ungern, den 10-11 maj 2016. Tjugo länder deltar i den europeiska finalen, och av dessa kommer representanter från elva länder att gå vidare till Bocuse d´Or i Lyon 2017.

Moa Abrahamsson Byström, ByströmBalodis, 070-791 20 00, moa@bystrombalodis.se

Frida Rönnlund, Gastronomi Sverige, 0708-99 96 86, frida.ronnlund@gastronomisverige.se

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmar i Svenska Bocuse d’Or Akademien Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson samt Kurt Weid. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.