Alexander Sjögren tävlar för Sverige; träningen trappas upp inför Bocuse d´Or Europe i Budapest den 11 maj

Sveriges satsning i världens mest prestigefyllda tävling för kockar, Bocuse d’Or, är stort. Visionen är att föra ut svensk gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Satsningen har gett en rad framgångar med pallplaceringar för bland andra Tommy Myllymäki, Henrik Norström och Mathias Dahlgren. Samtidigt ökar konkurrensen för varje år vilket sätter allt högre press på vår svenska representant. Som ett steg i utvecklingen och för att möta konkurrensen byggdes det nya tävlingsköket till Alexander Sjögrens träning.

- Det här är en viktig utveckling och unikt för den svenska satsningen i Bocuse d’Or. Det är en enorm fördel för vår svenska kandidat att kunna genomföra sin tidsträning i ett kök som är identiskt med tävlingsköken. På detta sätt kan varenda rörelse och moment tränas in, säger Henrik Norström, President för Svenska Bocuse d´Or Akademien.

Alexander Sjögren och hans team, med coach Jonas Lundgren i spetsen, har sedan i höstas arbetat fram de svenska tävlingsrätterna. Den 5 april flyttade teamet in i Mood-kvarteret med det nya köket där de finslipat på smak och presentation för att nå perfektion. Platsen för tävlingsköket och den senaste månadens intensiva träning är ett samarbete mellan Gastronomi Sverige och Mood Stockholm. Den centrala ytan har gett förbipasserande möjlighet att via skärmar dagligen se livebilder från Alexanders träning.

En storstad som Stockholm måste hela tiden vara i rörelse och förnyas. Mat har alltid varit en viktig del av Mood Stockholms identitet och erbjudande varför det här samarbetet passar oss perfekt. Bocuse d’Or är otroligt spännande och vi är stolta att kunna bidra i Alexanders väg mot EM i Budapest och VM i Lyon, säger Karolin Forsling, chef stadsutveckling & marknad, AMF Fastigheter.

För att vinna Bocuse d’Or ska man inte bara laga den godaste maten på exakt tid utan det gäller att få så många poäng som möjligt i samtliga delar, däribland presentation och organisation. I år samarbetar Gastronomi Sverige med glaskonstnärerna och bröderna Matti och Simon Klenell, som ansvarar för designen av presentationen och uppläggningsfatet.

Det nya tävlingsköket har möjliggjorts av Stockholmsmässan tillsammans med Gastronomi Sveriges sponsorer. Den 24-29 april flyttas köket till GastroNord på Stockholmsmässan där Alexander gör sina sista träningsupplagningar. Den 8 maj reser hela det svenska teamet till Budapest.

Bocuse d’Or Europe, Budapest 10-11 maj
I Bocuse d’Or Europe, Kock-EM i Budapest, är det totalt 20 välmeriterade kockar som ska göra sitt yttersta för att komma bland de 11 första för att ta sig vidare till VM i Lyon nästa år. Alexander tävlar den andra och sista dagen med tävlingens sista starttid.

Moa Abrahamsson Byström, ByströmBalodis, 070-791 20 00, moa@bystrombalodis.se
Frida Rönnlund, Gastronomi Sverige, 0708-99 96 86, frida.ronnlund@gastronomisverige.se
Cecilia Österholm, AMF Fastigheter, Mood Stockholm, 072-579 75 41, cecilia.osterholm@amffastigheter.se

Om Mood Stockholm
MOOD Stockholm är en unik mötesplats belägen i centrala Stockholm. Sedan öppningen mars 2012 har platsen utvecklats till en självklar mat- och shoppingdestination som satt hela området på kartan, både för stockholmarna och för turister. I den brokiga och levande miljön kan man njuta, shoppa, umgås och arbeta under en stor del av dygnets timmar. Mood Stockholm är helt enkelt en modern stad i staden.

Om AMF Fastigheter
AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 39 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och platserna runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om drygt 46 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmar i Svenska Bocuse d’Or Akademien Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson samt Kurt Weid. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.