Kandidaterna Bocuse d´Or Sverige 2017. Fr v: Jonas Lagerström, Andreas Edlund, Pi Le, Thomas Sjögren, Sebastian Gibrand, Jonas Dahlbom och Christofer Bengtsson. Saknas på bilden, Edin Dzemat. Photo Cred: Victor Fremling

Årets kandidater klara till Bocuse d´Or Sverige 2017

Den 14 september avgörs Bocuse d´Or Sverige 2017 och vem som ska representera Sverige i Bocuse d´Or Europe 2018, Kock-EM. Intresset bland svenska kockar har visat sig vara större än någonsin och nu har åtta välrenommerade kandidater valts ut av en jury.

Det är kul att se att intresset att representera Sverige i världens mest prestigefyllda tävling ökar. Många av de sökande har stor erfarenhet, kunskap och bra renommé varför vi för första gången har valt att låta åtta tävla i den svenska uttagningen, säger Henrik Norström, President Svenska Bocuse d´Or Akademien.

Svenska Bocuse d’Or Akademien där bland andra Henrik Norström, Jonas Lundgren, Markus Aujalay, Fredrik Eriksson, Tommy Myllymäki och Adam Dahlberg ingår, har efter ansökan utsett de kockarna som tävlar i Bocuse d´Or Sverige 2017.

Kandidaterna i Bocuse d´Or Sverige 2017:

• Sebastian Gibrand, Gibrands Gastronomi
  • Jonas Dahlbom, Kulinarisk ledare Gröna Lund
  • Christofer Bengtsson, Grand Cafe i Oslo.
  • Thomas Sjögren, Driver Skärets Krog och Café på Smögen under sommar halvåret, övrig tid frilansande kock.
  • Andreas Edlund, Jobbar åt Pontus Group
  • Pi Le, Souschef Ulriksdals Wärdshus
  • Jonas Lagerström, Jonas Lagerström Gastronomi
  • Edin Dzemat, Brasserie by EDz

Tävlingen kommer att genomföras den 12 och 13 september på av kocken egen valt kök. Den sista timmen innan första rätten ska levereras anländer juryn till vald plats.

Kandidaten ska laga två rätter, en vegetarisk rätt och en kötträtt till 10 personer.

Vegetariskrätt:

Egen utvald huvudråvara som ska vara framträdande i rätten.

Kötträtt:

Kötträtten ska presenteras på fat och lagas enligt de traditionella Bocuse d´Or reglerna. Rätten ska bestå av huvudråvara, 3 garnityrer och en sås.

Huvudråvaran för kötträtten är lamm.

Kandidaterna kommer att bedömas på smak, presentation, teknik och organisation.

Den sista timmen innan första rätten ska serveras får endast Kandidat, Commis och assisterande kock (max 23 år) vara i köket. Kötträtten serveras 35 minuter efter första rätten.