24 länder klara för finalen i Bocuse d ́Or kock-VM i Lyon 2015

Nu står det klart vilka länder som kvalificerat sig till kock- VM, Bocuse d’Or 2015. Den 27 och 28 januari 2015 kommer 24 av världens främsta kockar att samlas i Lyon, Frankrike, för att representera sitt land och tävla om den främsta utmärkelsen inom matlagning i världen, guldpokalen i Bocuse d ́Or.
De tävlande länderna är:
Argentina Chile Estland Guatemala Japan Norge Spanien Tyskland
Australien Danmark Finland Holland Malaysia Schweiz Sverige Ungern
Canada England Frankrike Island Marocko Singapore Sydkorea USA
De 24 tävlande kockarna har erövrat sina platser genom först 60 nationella uttagningar och sedan tre kontinentala tävlingar: Bocuse d ́Or America Latina, Bocuse d ́Or Europe samt Bocuse d ́Or Asia Pacific. Varje år utser även I.O.C (International Organtiation Commite) inom Bocuse d ́Or två wildcards, utöver de länder som kvalificerat sig. I år har dessa tilldelats Spanien och Marocko.
Sverige representeras av Tommy Myllymäki som i maj tog hem guldmedaljen i Bocuse d ́Or Europe i Stockholm, Kock-EM.
- Det här startfältet bäddar för ett spännande Bocuse d ́Or i januari. Vår egen Tommy Myllymäki är favorittippad efter vinsten i Kock EM här i Stockholm i våras. Just för Tommy tror jag att den här extra pressen är bra. Han är en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna och har ett extremt fokus i köket, säger Mathias Dahlgren, president Svenska Bocuse d ́Or Akademin.
Moa Abrahamsson Byström, ByströmBalodis, 070-791 20 00, moa@bystrombalodis.se Frida Rönnlund, Gastronomi Sverige, 0708-99 96 86, frida.ronnlund@gastronomisverige.se

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmarna i Svenska Bocuse d’Or Akademien alltså Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson, Sven-Gunnar Svensson samt Kurt Weid. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.