20 länder är kvalificerade till Bocuse d´Or Europe 2014 i Stockholm

I dag, den 20 december, står det klart vilka länder som kvalificerat sig till Bocuse d’Or Europe 2014. Den 7-8 maj kommer 20 av Europas främsta kockar att komma till Stockholm för att representera sitt land och tävla om EM-pokalen samt de 12 eftertraktade finalplatserna till kock-VM i Lyon 2015.

De tävlande länderna är: Belgien, Bulgarien, Danmark, England, Estland, Finland, Frankrike, Holland, Island, Italien, Luxemburg, Norge, Ryssland, Schweiz, Spanien, Sverige, Turkiet, Tyskland, Ungern samt Österrike.

Sverige representeras av Tommy Myllymäki och även Finland och Norge representeras av kockar som tidigare erövrat framstående placeringar i tävlingen. Norges representant, Örjan Johannessen, vann senaste Bocuse d’Or Europe i Bryssel 2012. Finlands representant kom på femte plats i Bocuse d’Or 2011, samma år som Tommy Myllymäki tog hem silvermedaljen.

För första gången kommer Bocuse d´Or Europe att anordnas i Sverige och Stockholm. Tävlingen går av stapeln den 7-8 maj och arrangeras på Stockholmsmässan i samband med GastroNord och Vinnordic. De tävlande ska under fem timmar och 35 minuter tillaga en fiskrätt och en kötträtt för 14 personer. Huvudråvarorna för kött respektive fisk bestäms av Bocuse d’Or och tillkännagavs i november i år. För första gången kommer huvudråvarorna att komma från värdlandet. Råvaran för fisk är sej samt Grebbestad-ostron och blåmusslor från Västkusten. Köttet är svensk unggris från Gotland.

- Vi ser fram emot att hälsa alla tävlande, deras team och supportrar välkomna till Bocuse d’Or Europe i Stockholm. Vårt mål är att genomföra en gastronomisk fest där kocken står i centrum. Ett fantastiskt tillfälle att visa upp våra svenska unika råvaror, säger Mathias Dahlgren, hederspresident för Bocuse d´Or Europe.

Moa Abrahamsson Byström, ByströmBalodis, 070-791 20 00, moa@bystrombalodis.se

Frida Rönnlund, Gastronomi Sverige, 0708-99 96 86, frida.ronnlund@gastronomisverige.se

Gastronomi Sverige AB är ett företag som ägs av medlemmarna i Svenska Bocuse d’Or Akademien alltså Melker Andersson, Markus Aujalay, Jonas Dahlbom, Mathias Dahlgren, Fredrik Eriksson, Sven-Åke Larsson, Christer Lingström, Henrik Norström, Paul Svensson, Sven-Gunnar Svensson samt Kurt Weid. GSAB säkerställer att Sverige deltar i internationella tävlingar på ett konkurrens kraftigt sätt. Målet att föra ut svensk Gastronomi i världen så att världen kommer till Sverige. Visionen är att på bred front sprida kunskap om svensk gastronomi inom och utom Sverige.