Martin Brag, Thilda Mårtensson och Sveriges representant Jimmi Eriksson från tävlingsköket i Lyon. Foto: Nicolas Reynaud.

Tävlingen igång - följ Jimmi Eriksson i Bocuse d'Or

Lyon 22 januari – Klockan 10:10 gick startskottet för Jimmi Eriksson och team Sweden i Bocuse d’Or, världens mest prestigefyllda tävling för kockar.

På fem timmar och 30 minuter ska två serveringar för 15 personer vardera tillagas och presenteras för juryn. Med sig i det svenska tävlingsköket har Jimmi Eriksson sin commis/assistent Thilda Eriksson och utanför boxen står coach Martin Brag. President för Bocuse d’Or Sweden är Tommy Myllymäki, tillika Sveriges representant i juryn.

- Vi har nu gjort vår sista träning och jag känner mig mer än redo. Men jag är säker på att det blir ett stort adrenalinpåslag och mycket nerver med i spelet när vi väl står där i tävlingsköket. Allt kan hända, men naturligtvis är det guldet vi siktar på, sa Jimmi Eriksson inför avresan till Lyon.

Utmaningen för den första presentationen är en trerättersmeny med pumpa som bas. Menyn ska följa det förutbestämda temat feed the kids som är framtaget av Bocuse d’Or-organisationen för att lyfta barn och ungas kunskap och kännedom om hälsosam kosthållning. Andra rätten ska bestå av marulk, pilgrimsmusslor och en gryta på blåmusslor och baljväxter. Maten presenteras för juryn på ett spektakulärt silverfat i design av Sara Gibrand, silversmide av Sebastian Schildt och producerat av Swedese.

På måndag den 23 januari klockan 18:30 presenteras vinnarna i Bocuse d’Or 2023. Totalt tävlar 24 nationer.

Följ tävlingen live på https://www.bocusedor.com/en/streaming.

Relaterat innehåll