2022 års kandidater till Bocuse d'Or Sweden Commis Award. Paulina Änggren, Wilma Johansson, Isabella Winkler och Annie Thulin

Bocuse d'Or Sweden Commis Award

Idag den 7 april avgörs Bocuse d’Or Sweden Commis Award, kocktävlingen som utser Sveriges bästa kvinnliga commis. Commis är benämningen på den assisterande kocken i ett proffskök och syftet med tävlingen är att uppmuntra fler kvinnor att ställa upp i tävlingssammanhang. Vinnaren får bland annat en plats till den stora världsfinalen i Bocuse d’Or i Lyon tillsammans med det svenska teamet. I juryn finns några av Sveriges främsta kockar, däribland Tommy Myllymäki, Malin Söderström och Sveriges kandidat i Bocuse d’Or, Jimmi Eriksson.

Bocuse d’Or Sweden Commis Award vänder sig till sistaårselever på kockgymnasier runt om i Sverige och arrangeras för tredje året i rad. Som prisutdelare står tävlingens första vinnare, Thilda Mårtensson, som så sent som i mars i år korades till bästa commis i Bocuse d’Or Europe i Budapest. Thilda Mårtensson axlar just nu rollen som Jimmi Erikssons commis i den svenska satsningen i Bocuse d’Or vilket också utmärker henne som Sveriges första kvinna i tävlingen.

I finalen tävlar fyra kandidater:

Isabella Winkler, Dackeskolan/Mjölby, Wilma Johansson, Ryssbygymnasiet, Ljungby, Paulina Änggren, Sturegymnasiet, Halmstad och Annie Thulin, Österängsgymnasiet, Kristianstad.

Kandidaterna ska tillaga en varmrätt för tio personer på huvudråvaran kotlett från Scans hållbarhetsgris. Kotletten ska serveras med benet kvar. Till det serveras två valfria garnityr samt ytterligare ett som ska innehålla osten Gammelknas från Arla Unika. En sås, sky eller buljong får serveras till rätten.

Jury: Tommy Myllymäki, Jimmi Eriksson, Ulrika Brydling, Henrik Norström, Florencia Abella, Albin Edberg, Tia Strandberg och Peter Jelksäter

Metodjury: Malin Söderström och Linnea Sandgren.

Prisutdelare: Thilda Mårtensson.

Bocuse d’Or Sweden Commis Award pågår under hela torsdag den 7 april på Gastro Nord på Stockholmsmässan. Klockan 15:30 koras vinnaren.

För ytterligare information:
    Moa Abrahamsson, presskontakt, Abby PR, moa@abbypr.se, 0707912000.

Sanna Aspberg, Bocuse d’Or Sweden, sanna.aspberg@restaurangakademien.se, 0703943159.