Från Vimmerby till världen: Följ årets tillkännagivande live!

Juryn för Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne kommer vid sitt möte tisdagen den 29 mars, att besluta vem eller vilka som får årets litteraturpris. Samma dag kl.13.00 tillkännages årets mottagare vid en presskonferens i Vimmerby. Presskonferensen direktsänds till den pågående internationella barnboksmässan i Bologna, Italien, och kan följas via litteraturprisets webbplats www.alma.se

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne tillkännages traditionsenligt i Vimmerby, Astrid Lindgrens barndomsstad. Juryns ordförande Larry Lempert kommer att annonsera 2011 års pristagare inför press och inbjudna gäster.  Tillkännagivandet sänds också live på nätet och på direktlänk till den internationella barnboksmässan i Bologna. Syftet med livesändningen är att snabbt sprida informationen om 2011 års pristagare till Bologna och världen.

– Vi fick stort genomslag för livesändningen förra året, säger Erik Titusson, kanslichef för Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. Tusentals tittade på utsändningen och besökare från ett 40-tal länder följde tillkännagivandet i direktsändning. I år har vi utvecklat detta koncept genom att utöka sändningstiden med juryns presentation av pristagaren/pristagarna.

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne är världens största barn- och ungdomslitteraturpris och det är tredje gången som tillkännagivandet sammanfaller med/sänds direkt till den pågående internationella barnboksmässan i Bologna, Italien.

– Det var ett självklart beslut att direktsända tillkännagivandet på den internationella barnboksmässan i Bologna. Priset har haft ett stort internationellt genomslag och tillkännagivandet av årets pristagare är en av höjdpunkterna på mässan, fortsätter Erik Titusson. Med livesändningen kan vi förena Astrid Lindgrens barndomsmiljö med resten av världen, just så som hennes böcker har nått ut.

På plats i Vimmerby finns representanter för juryn inklusive juryns ordförande Larry Lempert samt Kulturrådets styrelseordförande Kerstin Brunnberg. Även i Bologna finns representanter för juryn, där finns också Kulturrådets generaldirektör Kennet Johansson och Sveriges ambassadör i Italien, Ruth Jacoby.

Livesändningen av tillkännagivandet och efterföljande presentation kan följas på www.alma.se den 29 mars från kl. 13. För rörligt bildmaterial för webb- och TV-publicering samt intervjutillfällen kontakta helene.andersson@alma.se eller 076–540 10 17, samt rebecka.svensen@alma.se eller 076-540 10 20.

Topics

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA) är världens största barn- och ungdomslitteraturpris. Prissumman är fem miljoner svenska kronor och delas ut årligen till en eller flera mottagare. Författare, illustratörer, berättare och läsfrämjande arbete kan belönas. Syftet med priset är att stärka och öka intresset för barn- och ungdomslitteratur i världen. Priset ska också stärka barns rättigheter på global nivå. En expertjury utser pristagarna som nomineras av institutioner och organisationer från hela världen. Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne administreras av Statens kulturråd.

André Vifot Haas

Press contact Communications Officer 0046 76-540 10 33

Children have the right to great stories

The Astrid Lindgren Memorial Award was created in 2002 by the Swedish government to promote every child’s right to great stories. This global award is given annually to a person or organisation for their outstanding contribution to children’s and young adult literature. With a prize of five million Swedish kronor, it is the largest award of its kind. Administrated by the Swedish Arts Council.

Astrid Lindgren Memorial Award

Kulturrådet, Borgvägen 1-5, Box 27215