ALMA-pristagare från Västbanken landar i Stockholm

Söndag 24 maj landar Tamer Institute for Community Education, årets mottagare av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne i Stockholm för att under en vecka möta barn och kollegor, politiker och press vid olika arrangemang runt om i Sverige.

Pristagarveckan är utformad för att ge många perspektiv på Tamerinstitutets arbete och vardagen för barn och unga i de Palestinska områdena. Veckan avslutas med pristudelning på Konserthuset i Stockholm den 2 juni. För fullständigt program se www.alma.se

Vid besöket i Sverige representeras Tamerinstituet av:

Arham Al-Damen: Ordförande. Expert på arabisk litteratur. Utbildad vid universiteten i Birzeit och Damascus.

Renad Qubbaj: Generaldirektör. Bakgrund som aktivist i sociala frågor. Tidigare arbetat för the Palestinian NGO Network.

Abla Nasir: Utbildad till terapeut vid bland annat Harvard. Sitter även i styrelserna för The Young Women's Christian Association of Palestine och Palestinian Agricultural Relief Committee.

Ahmad Mahmoud Darwish Ashour: Arbetar i Gaza, med fokus på institutets ungdomsgrupper.

Ruba Tohah: Genusvetare och översättare från Ramallah som varit med i Tamer sedan 13 års ålder.

Kamal Shamshoum: Professor i pedagogik för gymnastiklärare vid Birzeit University och medlem av institutets styrelse.

För intervjuer kontakta agnes.lidbeck@alma.se eller 076-540 10 17

Related events