Minskad risk för förmaksflimmer med Atacand

Risken att drabbas av förmaksflimmer minskar signifikant hos patienter med hjärtsvikt när de behandlas med AstraZenecas läkemedel Atacand (candesartan cilexetil).1 Nya studiedata som publiceras idag i The American Heart Journal visar att Atacand är det första blodtryckspreparatet i kategorin ARB (AT1-receptorblockerare) som vid tilläggsbehandling till traditionell hjärtsviktsbehandling signifikant minskar risken att drabbas av förmaksflimmer hos ett brett spektrum av hjärtsviktspatienter. Detta gäller såväl hjärtsviktspatienter med bibehållen som de med nedsatt vänsterkammarfunktion. Viktigt förhindra förmaksflimmer Resultatet av nya dataanalyser från CHARM*-programmet visar att vid en uppföljning efter 37,7 månader hade 5,55 procent av de patienter som behandlats med Atacand drabbats av förmaksflimmer, jämfört med 6,74 procent av de patienter som fått placebo (p=0.048). Den relativa riskreduktionen var 17,7 procent för Atacandgruppen jämfört med placebogruppen. En bestående minskning konstaterades hos patientgrupper med en varierad svårighetsgrad av hjärtsviktssymtom, och med tilläggsbehandling med arytmimedicin, ACE-läkemedel, betablockerare och spironolakton. Dessa resultat stämmer väl överens med resultatet av tidigare studier som har indikerat att ARB-läkemedel kan minska risken för förmaksflimmer.3,4 - Dessa data är de första som visar att Atacand kan minska risken för förmaksflimmer i ett brett spektrum av hjärtsviktspatienter, inklusive de som får optimal standardbehandling. Det är mycket allvarligt för hjärtsviktspatienter att drabbas av förmaksflimmer, och behandling som kan förhindra detta är därför mycket betydelsefull, säger ansvarig prövningsläkare Dr Anique Duckarme, Montreal Heart Institute, Canada. Stor risk för förmaksflimmer Förekomsten av förmaksflimmer hos patienter med hjärtsvikt är stor, uppskattningsvis drabbas 10 – 30 procent av alla hjärtsviktspatienter.2 Förmaksflimmer förknippas med en avtagande pumpförmåga hos hjärtat och försämring av hjärtsviktssymtomen, inklusive rörelseförmåga och försämrad funktionsförmåga.2 Detta kan leda till ett ökat behov av sjukhusvård liksom ökad risk för andra sjukdomar, som t ex stroke, och i slutändan ökad dödlighet. Behandling för att förhindra att hjärtsviktspatienter drabbas av förmaksflimmer skulle således kunna innebära många kliniska fördelar. Minskar antalet dödsfall Atacand är godkänd för behandling av hjärtsvikt i mer än 60 länder. Dessa godkännanden baseras på de positiva resultaten från CHARM-programmet som visar att Atacand är det första ARB-läkemedlet som minskar såväl hjärt/kärl död som behovet av sjukhusvård hos patienter med kronisk hjärtsvikt och nedsatt vänsterkammarfunktion, oavsett tidigare behandling.5 * CHARM: Candesartan in Heart failure – Assessment of Reduction in Mortality and morbidity För ytterligare information, vänligen kontakta: Björn Eriksson, medicinskt ansvarig hjärta/kärl, AstraZeneca Sverige, telefon 08-553 226 47, mobil 0730-71 51 29 Karolina Fränne, pressansvarig, AstraZeneca Sverige, telefon 08-553 231 28, mobil 0733-351 427 Mer information och pressbilder finns på pressrummet på www.astrazeneca.se Referenser: 1. Ducharme A, Swedberg K, Pfeffer MA, et al. Prevention of atrial fibrillation in patients with symptomatic chronic heart failure by candesartan in the Candesartan in Heart failure: Assessment of Reduction in Mortality and morbidity (CHARM) program. American Heart Journal 2006; 2. Offutt C. Atrial fibrillation in the heart failure population. Cardiovascular Nurse 2004;19(Suppl 6):S3-10 3. Maggioni A, Latini R, Carson P, et al. Valsartan reduces the incidence of atrial fibrillation in patients with heart failure: Results from the Valsartan Heart Failure Trial (Val-HeFT). American Heart Journal 2005;149:548-57 4. Wachtell K, Lehto M, Gerdts E, et al. Angiotensin II receptor blockade reduces new-onset atrial fibrillation and subsequent stroke compared to atenolol: the Losartan Intervention For End Point Reduction in Hypertension (LIFE) study. Journal of the American College of Cardiology 2005;45:712-9 5. Young JB, Dunlap ME, Pfeffer MA, et al. Mortality and morbidity reduction with candesartan in patients with chronic heart failure and left ventricular systolic function. Results from the CHARM low-left ventricular ejection fraction trials. Circulation 2004;110:2618-26