Juryn beslutar till AstraZenecas fördel i det första skadeståndsmålet i USA gällande produktansvar för Seroquel

AstraZeneca meddelade idag att en jury i en delstatsdomstol i New Jersey, USA, beslutat till AstraZenecas fördel genom att ogilla talan från en kärande i Louisiana, där det hävdas att Seroquel orsakat hans påstådda skador.

Det aktuella fallet, Baker v. AstraZeneca, är det första skadeståndsmålet som tagits upp i domstol. De nio tidigare fall som förberetts för rättegång har avvisats av både federala och delstatliga domstolar, och omkring 2 600 ytterligare fall har lagts ned av kärandenas juridiska ombud själva.

Huvudfrågan i dessa fall gäller obevisade påståenden att Seroquel gett upphov till diabetes hos enskilda kärande. I fall efter fall har jurymedlemmar, domare och till och med kärandenas egna ombud funnit att kärandena inte på något vetenskapligt godtagbart sätt kan visa att AstraZeneca är ansvarigt för deras påstådda skador.

I de fall som hittills förberetts för rättegång, inklusive det fall som nu avgjorts av en jury i New Jersey, har fakta visat att kärandena antingen haft diabetes, eller haft så många riskfaktorer att deras risk att utveckla diabetes var kraftigt förhöjd, redan innan de började använda Seroquel.

AstraZeneca har gjort omfattande studier av Seroquel, och på vederbörligt sätt informerat den amerikanska läkemedelsmyndigheten (US Food and Drug Administration) om de resultat som uppnåtts, både före och efter godkännandet 1997.

Om Seroquel
Seroquel godkändes första gången i USA 1997, och är idag godkänt för behandling av depressiva perioder vid bipolär sjukdom hos vuxna; maniska perioder vid bipolär sjukdom hos vuxna, antingen som monoterapi eller i kombination med litium eller valproat; maniska perioder vid bipolär sjukdom hos barn och tonåringar i åldrarna 10 till 17 år; långtidsbehandling av bipolär sjukdom hos vuxna i kombination med litium eller valproat; schizofreni hos vuxna; samt schizofreni hos tonåringar i åldrarna 13 till 17 år.

Kontaktpersoner:
Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 304 5322, mob: +44 7789 654 364

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel. AstraZeneca är ledande inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. Omsättningen uppgick 2009 till 32,8 miljarder USD.
För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.