Förändringar i AstraZenecas styrelse

Vid AstraZenecas årsstämma den 28 april 2011 kommer samtliga styrelseledamöter att avgå, i vanlig ordning och enligt bolagsordningen. Ytterligare uppgifter om de styrelseledamöter som står till förfogande för val eller omval vid årsstämman 2011 finns i Kallelse till årsstämman med åtföljande information till aktieägarna på vår hemsida: www.astrazeneca.com/noticeofmeeting2011

Jane Henney kommer inte att ställa sig till förfogande för omval detta år och lämnar styrelsen efter årsstämman. Louis Schweitzer, styrelsens ordförande säger: ”Jane har varit styrelseledamot sedan 2001, och har bidragit med värdefulla insatser i styrelsens arbete och bolagets framgång. Hon har varit ledamot i revisionskommittén, nominerings- och bolagsstyrningskommittén samt den vetenskapliga kommittén. Janes engagemang, omdöme, insiktsfulla kommentarer och starka stöd har uppskattats av alla kolleger som haft förmånen att arbeta med henne. På styrelsens vägnar vill jag tacka henne för hennes insatser för AstraZeneca och önska henne varmt lycka till."

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 604 8123, mob: +44 7789 654 364