Effektivare och mer kostnadseffektiv hjärtsviktsbehandling med Atacand

Nya hälsoekonomiska data visar att AstraZenecas läkemedel Atacand (candesartan cilexetil), utöver att minska risken för hjärtsviktspatienter att dö i hjärt/kärlsjukdom, även kan minska den direkta vårdkostnaden för dessa patienter. Resultatet av hälsoekonomiska värderingar från det omfattande CHARM*-programmet publiceras idag i The European Heart Journal och visar att den kostnad det medför att behandla hjärtsviktspatienter med Atacand som tillägg till traditionell hjärtsviktsbehandling kompenseras av det signifikant minskade behovet av sjukhusvård för dessa patienter.1 - Dessa ekonomiska analyser, tillsammans med de behandlingsfördelar vi har sett i CHARM-programmet, gör att vi kan dra tydliga slutsatser om hur hjärtsviktspatienter bör behandlas. Atacand har förutom att ge ett bättre behandlingsresultat nu också visat sig innebära ekonomiska fördelar för sjukvården, säger huvudförfattaren Professor John McMurray, Glasgow Western Infirmary. Behandlingen ger flera fördelar Hjärtsvikt är ett stort hälsoproblem för såväl den enskilda individen som samhället i stort. Sjukdomen är den främsta orsaken till att personer över 65 år vårdas på sjukhus. 2 Cirka 20 procent av personer över 70 år drabbas av hjärtsvikt3 , och sjukdomen beräknas stå för 1-2 procent av den totala vårdkostnaden.4 Analyser av tidigare CHARM-studier visar att behandling med Atacand innebär fördelar för hjärtsviktspatienter, bland annat förbättrades de kliniska symtomen hos ett brett spektrum av patienter som behandlades med Atacand 5. Insjuknandet i förmaksflimmer hos en del av patienterna med kronisk hjärtsvikt minskade vid behandling med Atacand.6 Atacand ger även en mycket effektiv blodtrycksbehandling, vilket är en avgörande faktor då en av de främsta orsakerna till hjärtsvikt är högt blodtryck. Resultaten från CHARM visar fördelar med Atacand som inte setts med andra blodtryckspreparat i kategorin ARB (AT1-receptorblockerare). Behandlingen är dessutom vältolererad med få biverkningar. * CHARM: Candesartan in Heart failure – Assessment of Reduction in Mortality and morbidity Fakta hälsoekonomiska data Sammanfattningsvis visar kostnadsanalyserna att behandling med Atacand vid hjärtsvikt enligt indikation genererar viktiga kliniska vinster utan att öka de totala direkta vårdkostnaderna1: I CHARM-Alternativestudien minskade kostnaden med mellan 0.3 och 7 procent I CHARM-Addedstudien tillkom antingen ingen ytterligare kostnad alternativt minskade kostnaden med upp till 7 procent. I CHARM-Preserved ökade den dagliga vårdkostnaden med mellan 6 och 12 procent. Detta undantag beror enligt författarna förmodligen på att trots att antalet patienter som försämrades minskade precis som i de övriga studierna, var minskningen inte lika stor. I CHARM-Reduced LVEF (sammanslagning av Alternative och Added) bekräftades besparingarna i alla länder som deltog i studierna. Varje enskild CHARM-studie analyserades i 26 länder, baserade på kostnader för hjärtsviktsvård i Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Den totala kostnadseffektiviteten var liknande i de olika länderna, och slutsatserna förväntas bli desamma i samtliga länder då kostnaden för hjärtsvikt främst härrör ifrån sjukhusvård av patienterna. En icke-publicerad analys baserad på svenska vårdkostnader, men med kvalitativt jämförbara resultat, finns tillgänglig för presentation. För ytterligare information, vänligen kontakta: Gunilla Larsson, pressansvarig hjärta/kärl AstraZeneca Sverige, telefon 08-553 231 35, mobil 0733-35 14 26, gunilla.larsson@astrazeneca.com Björn Eriksson, medicinskt ansvarig hjärta/kärl, AstraZeneca Sverige, telefon 08-553 226 47, mobil 0730-71 51 29, bjorn.e.eriksson@astrazeneca.com Mer information och pressbilder finns på pressrummet på www.astrazeneca.se European Heart Journal: http://eurheartj.oxfordjournals.org/ Referenser: 1. McMurray JJV, Andersson FL, Stewart S, et al: Resource utilization and cost in the Candesartan in heart failure: Assessment of reduction in mortality and morbidity (CHARM) programme. Eur Heart J 2006; 27:12 2. SHAPE (Study on Heart failure Awareness and Perception in Europe) website. http://www.heartfailure-europe.com/index1.php?item=332. Accessed 10th May 2006. 3. Erdmann E. Foreword. Eur Heart J 1998;19(suppl P):P1 4. Berry C, Murdoch DR, McMurray JJ. Economics of chronic heart failure. Eur J H Fail 2001;3:203–291. 5. John J. McMurray, Jan Östergren, Bertil Olofsson, et al. Candesartan improves functional class across a broad spectrum of patients with chronic heart failure: Results of the Candesartan in Heart Failure-Assessment of Reduction in Mortality and Morbidity Programme (CHARM). Presented at the American College of Cardiology annual conference on Tuesday, 9 March 2004; 9:30 AM – 9:45 AM. 6. Karl Swedberg, Marc Pfeffer, Alain Cohen-Solal, et al. Prevention of AF in Symptomatic Chronic Heart Failure by Candesartan – Results from CHARM. Presented at the American College of Cardiology annual conference on Tuesday, 9 March 2004; 1:00 PM – 2 PM.