Den amerikanska appellationsdomstolen fastställer dom i patenttvist om Seroquel

Den amerikanska appellationsdomstolen har fastställt en dom efter förenklat rättegångsförfarande avseende icke korrekt beteende (No inequitable conduct) i patenttvisten rörande Seroquel (quetiapin fumarat) i tablettform.

I juli 2008 beviljade US District Court for the District of New Jersey AstraZenecas yrkande om dom efter förenklat rättegångsförfarande avseende icke inkorrekt beteende i en tvist med Teva Pharmaceutical Industries Ltd. och Sandoz, Inc.

Appellationsdomstolens dom, som offentliggjordes den 25 september 2009, följer distriktsdomstolens dom att Tevas och Sandoz produkter gör intrång i AstraZenecas patent för Seroquel och att patentet är giltigt och verkställbart.

Bakgrunden är att AstraZeneca har stämt Teva Pharmaceutical Industries Ltd. och Sandoz, Inc. för patentintrång i AstraZenecas patent, efter det att Teva och Sandoz inlämnat förenklade registreringsansökningar (ANDA). Teva och Sandoz har medgett intrång och att AstraZenecas patent som skyddar Seroquel är giltigt. De förenklade registreringsansökningarna avsåg godkännande att marknadsföra generiska versioner av Seroquel i tablettform i USA innan patentet för Seroquel löpt ut. Patentet som skyddar Seroquel löper ut i september 2011, med pediatrisk exklusivitet till mars 2012.

Eftersom appellationsdomstolen beslutat till förmån för AstraZeneca avseende dom efter förenklat rättegångsförfarande, kommer huvudförhandling inte vara nödvändig.

Kontaktpersoner media:

Ann-Leena Mikiver, tel: 08-553 26020, mobil: 070-742 88 36

Investor relations:

Karl Hård (London), tel: +44 207 304 5322, mob: +44 7789 654364

AstraZeneca är ett ledande internationellt företag inom hälsovårdsområdet som bedriver forskning, utveckling, tillverkning och marknadsföring av receptbelagda läkemedel och tillhandahåller vissa hälsovårdstjänster. AstraZeneca är ett av världens främsta läkemedelsföretag, med en försäljning 2008 på 31,6 miljarder USD och företaget är ledande inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar, cancer samt infektion. För mer information, se astrazeneca.se resp astrazeneca.com.