AstraZenecas Nexium i.v. godkänt enligt EUs procedur för ömsesidigt godkännande

AstraZeneca meddelade idag att den intravenösa beredningsformen av Nexium (Nexium i.v.) godkänts enligt EU:s procedur för ömsesidigt godkännande. Nexium i oral form, med en försäljningsökning under de första nio månaderna 2003 på 86 procent till 2,5 miljarder USD, har visat bättre syrahämmande effekt jämfört med alla andra protonpumpshämmare (PPI) på marknaden. Den intravenösa beredningsformen av Nexium ger läkarna möjlighet att behandla magsyrarelaterade sjukdomar som gastroesofageal refluxsjukdom (GERD), hos patienter med esofagit och/eller svåra refluxsymptom, vilka inte kan använda orala läkemedel. Nexium i.v. har redan introducerats i Sverige som varit referensland för godkännandeproceduren inom EU. Under de närmaste månaderna kommer nationella godkännanden att utfärdas i ytterligare 16 länder. Registreringsansökan har inlämnats i USA och introduktioner i ytterligare länder beräknas ske under 2004. Nexium i intravenös beredning ger samma effektiva syrakontroll som oralt Nexium - den första protonpumpshämmare som visat effektivare kontroll av magsyra utsöndringen jämfört med alla andra orala protonpumpshämmare. Nexium i.v. har också visat snabbare och effektivare syrakontroll än pantoprazol i.v. Den nya intravenösa beredningsformen innebär att AstraZeneca kan utvidga användningsområdet för Nexium inom sjukhussektorn och stärker positionen för Nexium som den mest effektiva protonpumpshämmaren. "Det finns patienter, exempelvis på intensivvårdsavdelningar, som inte kan ta orala läkemedel på grund av sitt sjukdomstillstånd. Introduktionen av den intravenösa beredningsformen av Nexium erbjuder dessa patienter ett lämpligt alternativ med lika god effekt som den orala beredningen", sade dr Ola Rönn, Vice President och chef för terapiområdet mage/tarm vid AstraZeneca. "Nexium fortsätter att vinna marknadsandelar runt om i världen genom att fler och fler patienter blir hjälpta av den effektiva syrahämningen. Godkännandet av den nya beredningsformen ger nya patientgrupper tillgång till fördelarna med Nexium." Kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 08-553 261 07 / 070-557 43 00 Steve Brown , +44 (0) 207 304 5033 Edel McCaffrey, +44 (0) 207 304 5034 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 261 07 / 070-557 43 00 Mina Blair-Robinson, +44 (0) 207 304 5084 Jonathan Hunt, +44 (0) 207 304 5087 Bakgrund: Nexium har vid intravenös tillförsel visat mycket effektiv hämning av magsyraproduktionen, jämförbar med oralt Nexium, enligt en dubbelblind, randomiserad crossover-studie med friska försökspersoner. I en öppen, randomiserad, crossover- studie med friska försökspersoner, där effekten på pH i magsäcken mättes dag 1 och dag 5, konstaterades att Nexium i.v. ger bättre magsyrakontroll jämfört med pantoprazol i.v. Den överlägsna effekten vid behandling med Nexium i.v. kunde noteras redan under de första fyra timmarna efter tillförsel dag 1, vilket indikerar snabbt insättande effekt.