AstraZeneca stärker sin onkologiportfölj genom Medimmunes förvärv av Spirogen som ökar möjligheterna inom antikroppskonjugat

Ytterligare investering och samarbete med ADC Therapeutics

AstraZeneca meddelar i dag att MedImmune, koncernens globala forsknings- och utvecklingsbolag för biologiska läkemedel, har förvärvat Spirogen, ett privatägt bioteknikföretag inriktat på antikroppskonjugat för användning inom onkologi.

MedImmune har även tecknat ett samarbetsavtal med ADC Therapeutics om gemensam utveckling av två av ADC Therapeutics projekt för antikroppskonjugat i preklinisk fas. MedImmune kommer även att göra en aktieinvestering i ADC Therapeutics, som i sin tur har ett licensavtal med Spirogen.

MedImmune förvärvar 100 procent av Spirogens aktier mot en första betalning på 200 miljoner USD och en uppskjuten betalning på upp till 240 miljoner USD, villkorad av fördefinierade milstolpar i utvecklingsarbetet. Befintliga utlicensieringsavtal och relaterade intäktsströmmar omfattas inte av förvärvet.

MedImmune betalar även 20 miljoner USD för aktier i ADC Therapeutics, med en lika stor investering gjord av Auven Therapeutics, majoritetsägare i både ADC Therapeutics och Spirogen. Detta samarbetsavtal inkluderar en förskottsbetalning med fördefinierade milstolpar för utveckling av två projekt från en specificerad lista samt ett avtal om att dela på kostnader och vinster där MedImmune tar majoriteten av kostnaderna såväl som intäkterna. ADC Therapeutics får även rätt att gemensamt marknadsföra en av produkterna i USA.

– Antikroppskonjugat är en ny banbrytande teknik med potential att direkt angripa flera typer av cancertumörer utan att friska celler påverkas. Spirogen och ADC Therapeutics ledande tekniska lösningar kompletterar MedImmunes innovativa möjligheter inom antikroppsteknik och gör det möjligt för oss att öka takten i utvecklingen av antikroppskonjugat för klinisk behandling, säger Dr. Bahija Jallal, Executive Vice President, MedImmune.

– Avtalet avspeglar de oerhört viktiga framsteg som våra forskare har gjort, framför allt de senaste två åren, i tillämpningen av våra specifika angreppsätt och teknologier för utveckling av höggradigt potenta och specifika antikroppskonjugatbaserade läkemedel, säger Dr. Chris Martin, Chief Executive Officer, Spirogen.

Läs fullständig engelsk version i bifogad PDF

Media Enquiries
Jacob Lund +46 8 553 260 20 (Sweden)

Investor Enquiries
Karl Hård +44 20 7604 8123  mob: +44 7789 654364

Jens Lindberg +44 20 7604 8414 mob: +44 7557 319729

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom områdena hjärta/kärl, metabolism, andningsvägar, inflammation, autoimmunitet, cancer, infektion och neurovetenskap. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com