AstraZeneca och Fudan University träffar avtal om forskningssamarbete i Kina

AstraZeneca inleder forskningssamarbete med Fudan University, ett av Kinas ledande universitet när det gäller forskning om hjärt/kärlsjukdomar, som är en vanlig dödsorsak i Kina såväl som i resten av världen.

Forskningsavtalet är inriktat på prekliniska studier med målet att förstå verkningsmekanismen hos leonurin, en substans som utvunnits ur Herba leonuri, en ört som används som ett traditionellt kinesiskt läkemedel. Kännedom om hur leonurin verkar vid olika typer av hjärt/kärlsjukdomar, som kronisk hjärtsvikt, hjärtinfarkt och ateroskleros, kan på sikt leda till utveckling av nya läkemedel. Det finns mer än 100 miljoner människor i Kina som lider av hjärtsjukdom, och över 92 miljoner diabetiker. Hjärt/kärlsjukdomar tillhör de vanligaste komplikationerna till diabetes - omkring 65 procent av alla diabetiker dör i hjärtsjukdom och stroke.1

Dr. Gunnar Olsson, chef för AstraZenecas Cardiovascular and Gastrointestinal Innovative Medicines, kommenterar, “Vårt samarbete med Fudan University syftar till att sprida ljus over några kardiovaskulära effekter hos leonurin som är mycket lovande. En fördjupad förståelse av verkningsmekanismen på molekylär nivå kan leda till nya möjligheter att hitta läkemedelssubstanser.”

Läs fullständigt pressmeddelande i bifogad PDF-fil

References

1.  Factsheet, The U.S. Department of Health and Human Services’ National Diabetes Education
Program http://www.ndep.nih.gov/media/CVD_FactSheet.pdf

Kontaktpersoner:
Vince Docherty (Hong Kong) vince.docherty@astrazeneca.com t: +852 9470 5983

Birte Sebastian (Shanghai) birte.sebastian@astrazeneca.com t: +86 (0)21 6109 2297 m: +86 (0)147 8199 5093

Ann-Leena Mikiver  08 553 260 20

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.