AstraZeneca avvisar EU-kommissionens slutsatser i målet om Losec och kommer att överklaga beslutet

AstraZeneca meddelar idag att man inte accepterar EU-kommissionens slutsatser att AstraZeneca skulle ha brutit mot Artikel 82 i EG-fördraget vid marknadsföringen av Losec (omeprazol) under 1990-talet. Beslutet att utdöma böter på 60 miljoner euro kommer att överklagas till domstol. AstraZeneca anser att den bedömning som ligger till grund för kommissionens beslut inte tar hänsyn till den utförliga bevisning företaget inlämnat när det gäller användning av Losec som ett bland många tillgängliga alternativ för behandling av magsyrarelaterade sjukdomar. AstraZeneca vidhåller att man handlat i god tro och att man inte gjort oriktiga framställningar till patentmyndigheter eller patentdomstolar för att erhålla tilläggsskydd (supplementary protection certificate, SPC) för Losec. Faktum är att sakfrågan var så oklar att EG-domstolen, i ett tidigare mål, först efter flera års juridiskt processande fattade beslut om tolkningen av regelverket. Domen bekräftade svårigheterna i tolkningen av SPC-reglerna och innehöll ingen kritik mot företaget. Utöver detta kommer AstraZeneca i sitt överklagande av beslutet bland annat att framföra följande: · Företag äger ensamt rätt att besluta om det vill dra tillbaka eller introducera produkter och behålla eller annullera sina produktregistreringar. I detta fall har den nya beredningsformen av Losec klara fördelar jämfört med den tidigare. Dessutom har kommissionen underlåtit att beakta att generikatillverkare i varje enskilt fall kunnat registrera ett generiskt alternativ av omeprazol på basis av den omfattande publicerade litteratur som redan då fanns tillgänglig. · Kommissionen har inte korrekt bedömt den viktiga frågan om ”relevant marknad” och definitionen av dominerande ställning inom läkemedelsbranschen. Genom en snäv definition av vad som är ”relevant marknad” har kommissionen i princip konstaterat att alla nya innovativa produkter blir ”dominanta” och därmed föremål för “särskilt ansvar” för ett dominerande företag. Detta medför ytterligare onödiga restriktioner som påverkar industrins konkurrenskraft negativt, tvärt emot kommissionens uttryckliga intentioner, i synnerhet den s k Lissabon-agendan. Detta är ett tekniskt och juridiskt komplicerat mål och AstraZeneca är i grunden oense med kommissionens slutsatser. AstraZeneca kommer att angripa kommissionens beslut och överklaga målet på grund av den betydande negativa påverkan på framtida konkurrenskraft för den innovativa europeiska industrin, som blir följden av kommissionens snäva bedömning av begreppet dominans. Sir Tom McKillop, AstraZenecas koncernchef, kommenterar: “AstraZeneca har inte gjort oriktiga framställningar eller agerat otillbörligt. Vi anser att en noggrann utvärdering av vårt överklagande av samtliga fakta och den juridiska situationen kommer att bekräfta att kommissionens bedömning i grunden är felaktig”. Kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Edel McCaffrey, +44 (0) 207 304 5034 Steve Brown, +44 (0) 207 304 5033 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Mina Blair, +44 (0) 207 304 5084 Jonathan Hunt, +44 (0) 207 304 5087 Bakgrund: En sammanfattning av ärendet (på engelska) finns på www.astrazeneca.se / www.astrazeneca.com