135 000 liv kan räddas genom bättre kontroll av riskfaktorerna för hjärt/kärlsjukdomar

En ny europeisk studie visar att 135 000 liv skulle kunna räddas varje år i Europa genom bättre kontroll av riskfaktorer så som högt blodtryck, högt kolesterol, rökning och diabetes.[i] Detta innebär att det skulle vara möjligt att förebygga ett dödsfall var fjärde minut. Det visar en ny studie genomförd i 12 europeiska länder, däribland Sverige, som nu publicerats online av European Heart Journal.

Studien visar att de fyra viktigaste riskfaktorerna för hjärt/kärlsjukdom svarade för närmare 60 % (57,7 %) av risken att dö i hjärt/kärlsjukdom inom den närmaste tioårsperioden. Det motsvarar en ökad risk på 5,66 %i. Detta innebär att ca 5,6 % av de 4,3 miljoner dödsfall i hjärt/kärlsjukdom i Europa varje år[ii] beror på förekomsten av högt blodtryck, högt kolesterolvärde, rökning och diabetes.

Resultaten anger vidare att bristfällig kontroll av dessa riskfaktorer svarar för närmare 30 % (29,2 %) av risken att dö i hjärt/kärlsjukdom, vilket motsvarar en riskförhöjning på 3,12 %. Det innebär att ca 135 000 dödsfall per år skulle vara möjliga att förebygga.i

Syftet med EURIKA-studien var att kvantifiera detta samband, för att kunna beräkna hur många liv som skulle kunna sparas varje år genom bättre förebyggande sjukvård i Europa.

-       Högt blodtryck, högt kolesterol, rökning och diabetes kan kontrolleras effektivt genom livsstilsförändringar, rätt medicinsk behandling eller en kombination av båda. Därför uppmuntrar vi läkare och patienter att gemensamt arbeta för att ta kontroll över dessa riskfaktorer och på så vis minska risken att dö i hjärt/kärlsjukdom, förklarar professor Julian Halcox från Cardiff University i England, en av de experter som har bidragit i studien.

Hjärt/kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Europa och svarar för 54% av dödsfallen bland kvinnor och 43% bland män. Sjukdomarna orsakar fler dödsfall än alla cancerformer sammantagetii. De vanligaste formerna av hjärt/kärlsjukdom är kranskärlssjukdom och stroke.

Om EURIKA-studien
Studien European Study on Cardiovascular Risk Prevention and Management in Daily Practice (EURIKA) genomfördes i 12 europeiska länder: Belgien, Frankrike, Grekland, Norge, Ryssland, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Turkiet, Tyskland och Österrike. Dessa länder valdes för att representera hela spektrat av risk för hjärt/kärlsjukdom, kontroll av riskfaktorer, och hälso- och sjukvårdssystem inom Europa. Datainsamlingen påbörjades i maj 2009 och avslutades i januari 2010.

I studien deltog 7000 personer med minst en riskfaktor för hjärt/kärlsjukdom.

Studien presenteras idag vid årets EuroPRevent-konferens i Geneve och publiceras samtidigt online av European Heart Journal.

EURIKA-studien finansierades av AstraZeneca som del av företagets satsning på att förbättra behandling av CVD och dess riskfaktorer. Studien planerades, genomfördes och analyserades av en fristående styrgrupp med medlemmar från olika delar i Europa.

Kontaktpersoner:
Kristian Sjöholm, PR-ansvarig, mob: 073-335 14 26

[i] Guallar E et al. Poster P120. Presented at EuroPRevent, 14-16 April 2011, Geneva, Switzerland

[ii] European Heart Network. Cardiovascular Disease Statistics. http://www.ehnheart.org/cdv-statistics.html Data från 22 oktober 2010.

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.