Uppdaterad information om matförgiftning som utreds i Danmark

Uppdaterad information om det fall av matförgiftning som utreds i Danmark och misstänks komma från ett parti av "Hipps fruktmos för barn, Banan & Persika"

Arvid Nordquist fick under söndagen information från det danska Livsmedelsverket om att de utreder ett fall av matförgiftning. Fallet gäller en femmånaders baby som insjuknat i matförgiftning under november efter att bland annat ha konsumerat "Hipps fruktmos för barn, Banan & Persika". Enligt de senaste uppgifterna kommer barnet att fullt ut tillfriskna.

Tillverkaren anser att det är ytterst osannolikt att företagets produkter har orsakat matförgiftningen och utreder nu fallet grundligt.

- Även om det än så länge är vaga misstankar är det viktigt för oss att våra konsumenter och kunder känna sig trygga med våra produkter och vi har därför beslutat att återkalla alla produkter i det aktuella partiet, säger Ola Liljeqvist, Nordisk marknadschef på Arvid Nordquist.

Arvid Nordquist för en tät dialog med alla berörda myndigheter och bistår utredningen med den information och de resurser som krävs för att klarlägga om det aktuella partiet verkligen orsakat förgiftningen, och på vilket sätt det i så fall skett.

Det aktuella partiet är "Hipps fruktmos för barn, Banan & Persika" med bäst före datum 31/12 2008 (Batch nr. L35655). Det tillverkades för över ett år sedan och levererades till Skandinavien och Finland mellan juli och september 2007. Partiet har alltså funnits i över ett år i handeln och Arvid Nordquist har inte tidigare fått kännedom om några andra fall av matförgiftning.

Det är viktigt att betona att de vaga misstankarna som nämns ovan endast berör detta parti. Alla andra produkter i sortimentet är helt opåverkade av denna händelse.

- Detta är en uppskattad produkt och vi vill att föräldrar ska kunna känna fullständig trygghet i att vi vidtar alla åtgärder för att kunder ska kunna fortsätta välja oss. Vi uppmanar föräldrar som känner oro att ta kontakt med oss för att få svar på sina frågor, säger Ola Liljeqvist.

Företaget kommer kontinuerligt att uppdatera hemsidan med information om händelsen, se: www.hippbarnmat.se

Media som önskar ytterligare kommentarer och information, vänligen kontakta Ola Liljeqvist, +46 708 761 976 eller ola.liljeqvist@arvidnordquist.se

Konsumentinformation:

Alla produkter av det aktuella partiet har återkallats. Konsumenter bör inte äta av detta parti utan istället kasta produkten. Arvid Nordquist ersätter självklart produkten och andra utlägg i samband med reklamationen. Konsumenter uppmanas att skicka in etiketten till Arvid Nordquist för ersättning.

Konsumenter som är oroliga, vänligen kontakta vår konsumentkontakt:

Tel. 08-799 19 26 , alternativt per e-post hipp@arvid-nordquist.se