Sveriges bästa kvinnliga vinkypare utses - Tre klara för final till The Lily Bollinger Award

Nu är det klart vilka som har gått till final i kampen om Sveriges bästa kvinnliga vinkypare; Beatrice Becher, Stockholm, Frida Nensén, Borgholm och Daniela Nylin, Malmö.
– Det är tre fantastiskt duktiga kvinnor som nu gått vidare till finalen i Lily Bollinger Award. Vi är särskilt imponerade av deras spetskunskaper om champagne, säger Fredrik Byström, ansvarig för tävlingen.

Det blir femte gången The Lily Bollinger Award genomförs för att utse Sveriges bästa kvinnliga sommelier, och bakom tävlingen står champagnehuset Bollinger i samarbete med den svenska importören Arvid Nordquist. Tävlingen är uppkallad efter Lily Bollinger, en av Champagnes legendariska änkor. Lily Bollinger anses vara den som har utvecklat champagnehuset Bollinger till det höga anseende det har i dag.
Sverige har hög klass på sina sommelierer och det är för att uppmärksamma de kvinniga sommeliererna som tävlingen The Lily Bollinger Award startades.
– Vi vill uppmuntra även kvinnor i branschen att visa framfötterna och för tidigare års vinnare har karriären verkligen tagit fart, säger Fredrik Byström.
Tävlingen består av både teoretiska och praktiska prov. Den stora finalen där Årets Lily 2011 utses genomförs inför publik på Stora scenen på Det goda köket på Stockholmsmässan fredagen den 11 november. Förutom titeln och äran får segraren en Kronan damcykel och en resa till Champagnehuset Bollinger våren 2012.
Lily Bollinger var känd för att inspektera vingårdarna på sin cykel och i oktober i år är det 50 år sedan hon sa det som skulle bli ett av vinvärdens mest bevingade ord: ”Jag dricker champagne när jag är glad och när jag är ledsen. Ibland dricker jag det i enrum. I sällskap tycker jag det är obligatoriskt. Jag smuttar lite på det om jag inte är hungrig och dricker det om jag är hungrig.
Annars rör jag det inte – om jag inte är törstig förstås”.

Kontakta gärna finalisterna;

Beatrice Becher Eriks vinbar och Vinkällaren Grappe, Stockholm 0701 600 902

Frida Nensén Hotell Borgholm, Borgholm 0768 89 89 80

Daniela Nylin Årstiderna i Kockska huset, Malmö 0730 75 41 89

Juryn består av Ia Orre Montan, Mischa Billing och Åsa W Karlsson.

Jörn Ek, Informationschef Arvid Nordquist HAB
jorn.ek@arvidnordquist.se