Sparkling Tea från Gotland i fokus när Arvid Nordquist ingår samarbete med Pettersson & Munthe

Från den 1 juni hittar du Sparkling Tea från Pettersson & Munthe i Systembolagets tillfälliga säsongssortiment. Detta är en torr alkoholfri mousserande dryck baserad på kallbryggt ekologiskt grönt Gunpowder-te. Lanseringen markerar också starten på ett nytt samarbete mellan Arvid Nordquist och den gotländska duon Pettersson & Munthe.

Pettersson & Munthe arbetar uteslutande med naturliga råvaror, vilket även präglar deras Sparkling Tea. Den kallbryggda basen av ekologiskt grönt Gunpowder-te ger en komplexitet som liknar den som druvor ger till vin. Detta skapar en djup och varierad smakpalett med en dynamisk och tanninrik upplevelse.

För att förhöja smakerna har man tillsatt rabarber, fläder, bergamott och timutpeppar och sötat med druvmust vilket resulterar i en torr mousserande te-dryck med subtila nyanser av frisk bergamott och blommor. De delikata bubblorna och den balanserade sötman gör drycken extra njutbar. När Sparkling Tea serveras kyld framträder smakerna av fläder och timutpeppar, vilket gör drycken utmärkt till ost och kallskuret, fisk, skaldjur och asiatisk mat. Serverad rumstempererad kommer de djupare tonerna av te och rabarber fram, vilket gör den perfekt till en köttbit eller husmanskost.

Sparkling Tea by Pettersson & Munthe, nr 19010, 124 kr, finns på Systembolaget från 1 juni och ingår i det tillfälliga sortiment säsong. Produkten finns även tillgänglig i Arvid Nordquists restaurangsortiment.

Detta är den första produkten i vårt samarbete och den bjuder på en uppfriskande sommarsmak med toner av rabarber, fläder och bergamott, samt ett litet sting av timutpeppar. Detta är en enastående dryck precis som den är men den är också otroligt bra att servera till mat! Vi är stolta över att kunna erbjuda Sparkling Tea - som är en ny kategori i vårt sortiment - tillsammans med Caroline och Karin som också brinner för kvalitet, säger Charlotte Oldne, produktchef på Arvid Nordquist.

Skapad på Gotland, brygd i Skåne

Pettersson & Munthe består av entreprenörsduon Karin Pettersson och Caroline Munthe Mossvall. Med basen på Gotland driver de sedan 2020 sitt företag ihop. Idén till Sparkling Tea föddes under en middag, en varm sommarkväll på Gotland, då diskussionen kring det alkoholfria utbudet fick dem att inse att det fanns ett hål på marknaden när det kom till naturliga, balanserade och sofistikerade alkoholfria alternativ.

Många och långa dagar spenderades i ett restaurangkök på Gotland för att hitta det perfekta receptet. Här växte drycken varsamt fram med huvudfokus på kvalitet och hantverksmässigt bryggande. Inget fick lämnas åt slumpen.

Att kunna producera hantverksdryck där råvaran och hantverket får stå i centrum är för oss hjärtat i framställningen av vårt Sparkling Tea. När man som liten aktör konkurrerar med de stora jättarna som idag dominerar marknaden blir kärleken till produkten och viljan att erbjuda en riktigt bra dryck till konsument en stor drivande kraft, berättar Caroline Munthe Mossvall, Head of marketing and sales på Pettersson & Munthe.

För varuprover, vänligen kontakta:
Evelina Walsö, Projektledare kommunikation och PR
Mail: Evelina.walso@arvidnordquist.se, telefon: 070-876 19 22

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 300 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se