Prisbelönta sommelierer i juryn för Lily Bollinger Award 2021

Prisbelönta sommelierer i juryn för Lily Bollinger Award 2021

Finalen av årets Lily Bollinger Award 2021 går av stapeln den 19–20 september och nu är juryn fastställd. Fem prestigefulla jurymedlemmar kommer under finalen kora Sveriges bästa, kvinnliga sommelier 2021. Förutom den ärorika titeln ”Årets Lily Bollinger” får vinnaren en utbildningsresa till det anrika champagnehuset Bollinger samt en Stålhästen-cykel som symboliserar hur Lily Bollinger ständigt bevakade vingården på två hjul.

I september är det dags igen, tre kvinnliga sommelierer tävlar mot varandra i finalen av årets Lily Bollinger Award, där tre olika delmoment ska utföras. Tävlingsmomenten består av en teoretisk del, en skriftlig vinprovning samt ett praktiskt serveringsmoment.

Inför finalen har en ny jury utsetts för att kora vinnaren. Årets jury består av en rad kända ansikten med en bred meritlista:

Mischa Billing, sommelier och lektor i måltidskunskap vid Örebro Universitet; Fredrik Hierner (juryordförande), tidigare domare för Lily Bollinger Award samt vinkonsult och sommelier på Laudrup Vin; Erik Schneider, sommelier och medgrundare av vinbarerna L’Enoteca, L’Enoteque samt Lenoteket; Beatrice Becher, tidigare vinnare av Lily Bollinger Award, krögare och sommelier samt driver vinbaren Folii och restaurangen Voisine samt Amalia Gonzalez Stöckel, sommelier, frilansskribent samt driver bloggen och podcasten Dos Gardenias. I år kommer juryn även att assisteras och stöttas upp av två kvinnor med erfarenhet av tävlingen; Maja Hempel är inbjuden som hedersgäst och innevarande vinnare av Lily Bollinger Award och Daniella Lundh Egenäshar en expertisroll som tidigare tävlingsdeltagare, mångsidig sommelier och representant från sommelierföreningen.

Lily Bollinger Award är uppkallad efter den legendariska champagneänkan Lily Bollinger. Hon tog över ansvaret för champagnehuset efter sin makes bortgång och arbetade hårt i närmre trettio år med att tillverka världens bästa champagner. Tävlingen, som instiftades 2002, riktar sig både till professionella sommelierer och studerande vid dryckesutbildningar.

– Det finns otroligt många duktiga kvinnor i restaurangbranschen som vill visa upp sina yrkeskunskaper genom att delta i tävlingen. En vinst har visat sig ge en ordentlig skjuts i karriären och är ett kvalificerat nationellt erkännande, säger Emma Ziemann, tävlingsledare för Lily Bollinger Award.

Finaljuryn 2021:
Beatrice Becher gick ut som vinnare i Lily Bollinger Award 2011 och har efter sin seger byggt på meritlistan, både nationellt och internationellt. Beatrice har även verkat som ordförande i Svenska Sommelierföreningen. Idag är Beatrice krögare och sommelier och driver vinbaren Folii samt restaurangen Voisine på Södermalm i Stockholm. Beatrice är även föreläsare på Vinkällan samt driver podcasten Vinpratarna tillsammans med vinjournalisten Andreas Grube.

Mischa Billing har tidigare varit ordförande i svenska sommelierföreningen och var även med vid utformningen av den första tävlingen av Lily Bollinger Award. Just nu är hon aktuell som jurymedlem i TV4s populära program Sveriges Mästerkock. Förutom att vara expert på vin och att kombinera mat och dryck forskar Mischa på våra upplevelser av doft och smak.

Erik Schneider har tillsammans med sina medgrundare sedan sex år tillbaka drivit den välkända vinbaren L’Enoteca i Malmö, L’Enoteque i Helsingborg samt Lenoteket i Lund. 2017 utsågs Erik till Årets Sommelier. Genom sina vinbarer har Erik även blivit tilldelad fina utmärkelser såsom Årets Vinbar 2016 samt 2019.

Amalia Gonzalez Stöckel är sommelier och skribent som tillsammans med Carlos Norlén driver dryckesbloggen och podcasten Dos Gardenias. Amalia har tidigare varit jury vid Mundus Vini Nordic 1st Grand Wine Award for German Wines, 2019 och har hållit i master classes i chilensk pisco på Öl- och Whiskymässan 2017. Idag arbetar Amalia främst som frilansare för olika magasin, anordnar provningar samt bloggar och poddar på siten Dos Gardenias.

Fredrik Hierner har arbetat i restaurangbranschen sedan 20 års ålder och 2013 utsågs han till svensk mästare i sommellerie samt tog emot andra platsen vid Nordiska Mästerskapen samma år. Sedan 2014 har Fredrik undervisat vid Vinkällan i Danmark. Fredrik har suttit i juryn för Lily Bollinger Award vid tre tidigare tillfällen. Idag arbetar även Fredrik som konsult och sommelier för Laudrup vin.

För mer information eller övriga frågor om tävlingen, vänligen kontakta:

Emma Ziemann, Tävlingsledare Lily Bollinger Award
E-post: emma.e.ziemann@gmail.com, mobil: 0707-82 35 46

Evelina Walsö, Projektledare Lily Bollinger Award på Arvid Nordquist
E-post: evelina.walso@arvidnordquist.se, telefon: 08-799 18 60

För pressbilder, vänligen kontakta:

Olivia Hiljegren, e-post: olivia.hiljegren@prat.se, mobil: 0735-42 52 11

Lily Bollinger Award instiftades år 2002 av Bollinger och Arvid Nordquist för att stimulera kvinnligt tävlings-sommellerie och hedra minnet av den legendariska champagneänkan Madame Lily Bollinger som under flera decennier tävlade på männens villkor om att tillverka världens bästa champagne. Tävlingen uppmärksammar Sveriges kunniga kvinnliga sommelierer som likt Lily Bollinger verkar på en mansdominerad arena

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 286 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se

Emma Ziemann är ny tävlingsledare för Lily Bollinger Award

Nu öppnar anmälan till Lily Bollinger Award som ska kora Sveriges bästa kvinnliga sommelier

Nu drar tävlingen igång som ska kora Sveriges bästa kvinnliga sommelier. Bakom LiIy Bollinger Award står det anrika champagnehuset Bollinger och Arvid Nordquist, som vill uppmärksamma kvinnliga sommelierers yrkeskunskaper och samtidigt hedra minnet av den legendariska champagneänkan Lily Bollinger. Anmälan är öppen fram till den 3 maj och semifinalen går av stapeln den 31 maj 2021.

Lily Bollinger-finalen är avgjord – Maja Hempel är Sveriges bästa kvinnliga sommelier 2019

Finalen av Årets Lily Bollinger Award är avgjord och den som kan titulera sig Sveriges bästa, kvinnliga sommelier är Maja Hempel från Göteborg.
Det var en stundtals nervkittlande och jämn final där de tre göteborgarna Maja Hempel och Victoria Andersson från Thörnströms Kök och Mio Bloom från SK Mat & Människor gjorde upp om den ärorika titeln ”Årets Lily Bollinger”. De tre finalisterna tävl