Lily Bollinger Award tilldelas hederspris

Lily Bollinger Award tilldelas hederspris

Syftet med Lily Bollinger Award är att hitta lovande, unga kvinnliga sommelièrer och inspirera dem att slå sig in i en annars mansdominerad bransch. Tävlingen instiftades 2002 av Bollinger och den svenska importören Arvid Nordquist till minne av Lily Bollinger som tog över det anrika champagnehuset efter sin makes död 1941. Tävlingen har sedan starten hjälpt många lovande sommelièrer i karriären, ett arbete som nu belönas. Lily Bollinger Award tilldelades hederspris av Svenska Sommelierföreningen Västra sektionen under Sommelierernas Dag 2016.

– Vi är otroligt stolta över att få detta erkännande för vårt arbete. När vi startade Lily Bollinger Award för över tio år sedan var det få kvinnliga sommelièrer som vågade ta plats i tävlingar. Idag ser vi betydligt fler kvinnliga sommelièrer som vågar ta steget och många av dem tar sig hela vägen upp till prispallen. Vi hoppas och tror att vi bidragit till den här utvecklingen och är naturligtvis glada för utmärkelsen, säger Kajsa Ekman produktchef för Bollinger på Arvid Nordquist.

Bland tidigare vinnare av Lilly Bollinger Award finns en rad välkända namn. Bland annat Maya Samuelsson som efter tävlingen arbetat som dryckesexpert på Nyhetsmorgon i Tv4 och kom på tredjeplats i SM i sommellerie 2014 och 2015. Béatrice Becher har vunnit både SM och NM och i 2015-års upplaga av NM i sommellerie kammade Frida Hansson hem andra platsen.

Motiveringen för hederspriset som tilldelades av Svenska Sommelierföreningen Västra sektionen löd: ”I trettio år förvaltade hon med stort engagemang sitt arv och styrde sitt vinhus med järnhand. Hon visade stort mod, beslutsamhet och kunnande i sitt kall att producera ypperligt vin. Hennes generositet, moral, rigorösa kvalitetstänk och hennes motivation är något som idag genomsyrar ett arv som vi i Sommelierföreningen Västra sektionen stöttar helhjärtat. Tävlingen Årets Lily’s syfte är att hedra minnet av Madame Lily Bollinger, som i närmare 30 år tävlade på männens villkor om att tillverka världens bästa champagne, samt att uppmärksamma Sveriges duktiga, kvinnliga sommelièrer - som även de oftast tävlar på männen villkor.”