Hantverksöl från Tyskland – Bayreuther Hell

Hantverksöl från Tyskland – Bayreuther Hell

Från 1 september finns hantverksölen Bayreuther Hell på Systembolagets ordinarie sortiment. Denna klassiska tyska lageröl i stilen helles från hjärtat av Bayreuth är en krispig, fräsch och mycket välbalanserad öl av hög kvalitet.

Bayreuther Hell är som all annan lager kalljäst, vilket ger ölet mer karaktär av råvaran än av själva jäsningsprocessen. Ölstilen kännetecknas av en ljus gyllene färg (helles betyder ljus) med en angenäm och måttlig beska. Smaken är humlearomatisk med inslag av tropisk frukt och ett friskt avslut. Hallertau humlen och den ljusa kormalten gör denna ölstil komplex att brygga för att få fram den knivskarpa renheten, klarheten och balansen.

Bayreuther Hell passar perfekt till rätter där sälta, umami och lite hetta står i fokus samt till kallskuret och smakrika ostar. Testa gärna ölen till Fänkålssotad laxtataki med sojadipp som Mattias Larsson tagit fram specifikt för att lyfta ölets smak och karaktär.

Traditionellt bayerskt hantverk

Bryggeriet Bayreuther Brauhaus, systerbryggeri till Maisel’s, brygger all sin öl enligt bayersk tradition och efter recept som har gått vidare från bryggmästare till mästerbryggare i flera generationer. Jeff Maisel är fjärde generationens bryggmästare och ägare av familjeföretaget som idag är ett av de ledande veteölsbryggerierna i Tyskland.

– Bayreuther Hell är ett ärligt öl som vi har bryggt efter originalreceptet i flera decennier enligt det bayerska renhetspåbudet, förklarar Jeff Maisel. Renhetspåbudet innebär bland annat att ölet görs på endast fyra naturliga ingredienser, vatten, malt, humle och jäst.

– Våra bryggmästare investerar stor passion och hängivenhet, och ett bevis på det är att ölet kammade hem en guldmedalj i European Beer Star 2019. Härnäst siktar vi guld i World Beer Cup 2023 med både Bayreuther Hell och Maisel’s Weisse Original, fortsätter han stolt.

Bayreuther Hell finns nupå Systembolaget med artikelnummer 1075 och kostar 20,90 kronor.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. I Arvid Nordquists portfölj finns även vårt egenrostade kaffe, livsmedel och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag ca 300 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer på www.arvidnordquist.se

Camilla Hammar

Projektledare design & kommunikation 0737-284174

Anette Andersson från Umeå är Sveriges bästa kvinnliga sommelier 2022

Anette Andersson kan titulera sig som Sveriges bästa kvinnliga sommelier 2022 med den prestigefyllda titeln Året Lily Bollinger

Inramad i en storslagen miljö glänste Anette Andersson med sin imponerande kunnighet i finalen och tog därmed hem utmärkelsen Årets Lily Bollinger 2022. Den välrenommerade tävlingen firade 20 år och har varit banbrytande i att uppmärksamma kvinnliga sommelierers yrkeskunskaper och samtidigt hedra minnet av champagneänkan Madame Lily Bollinger.