BARNMATEN SÄKER: Inga bakterier i HiPP barnmat

- Vi beklagar den oro som det falska larmet från det danska livsmedelverket väckt hos många föräldrar, säger Ola Liljeqvist, Nordisk marknadschef på Arvid Nordquist.

Tidigare i veckan offentliggjordes ett fall av matförgiftning hos ett barn i Danmark. Danska Livsmedelsstyrelsens undersökning har nu visat att larmet felaktigt kopplats ihop med HiPP barnmat. Att barnet insjuknat har alltså inte på något sätt med HIPP barnmat att göra visar de analyser som tillkännagavs idag.

Trots att Arvid Nordquist redan från början såg det som osannolikt att banan och persikopurén skulle vara kontaminerad agerade företaget snabbt och kraftfullt. Alla berörda produkter återkallades med omedelbar verkan.
- Även om vi från början var övertygade om att vi blivit oskyldigt utpekade är våra konsumenters säkerhet det viktigaste för oss. Därför tog vi det säkra före det osäkra och återkallade alla berörda produkter, säger Ola Liljeqvist.

HiPP fortsätter också sina strikta kvalitetskontroller där företagets produktion är certifierad enligt det strängaste kvalitetssäkringssystemet i livsmedelsbranschen, BRC (British Retail Consortium) Global Standard.
HiPP ekologisk barnmat är en mycket uppskattad och unik produkt. Tillsammans med våra konsumenter kommer företaget fortsätta utveckla produkter av högsta kvalitet.

Media som önskar ytterligare kommentarer och information, vänligen kontakta Ola Liljeqvist, Nordisk marknadschef på Arvid Nordquist: Mobil: +46 708 761 976 eller e-post: ola.liljeqvist@arvidnordquist.se

MIKROSKOPISKA TESTER I HIPPS LABORATORIUM:

Vi utför 260 tester, från jordmånsanalyser till analys av färdig produkt. Detta innebär bl a att vi testar över 13 000 olika ämnen. En av tio av HiPPs anställda är ansvarig för kvalitetssäkring. Med sin avancerade tekniska utrustning, kan vårt laboratorium spåra ca 1,200 residualsubstanser. HiPP har ett av de mest erkända laboratorierna i Europa för denna typ av spårbarhet.

HISTORIEN OM HIPP

HiPP är ett mer än hundra år gammalt familjeföretag som startade med en tvillingfödsel i en sydtysk stad i slutet på 1800-talet. Redan 1956 var företagets grundare Georg Hipp, den första matproducent att ägna sig åt ekologiskt lantbruk. Genom sitt ekologiska tänk lade han, tillsammans med sin fru grunden för HiPP's framtid. Idag har HiPP inte bara vuxit och blivit en högklassig märkesvara och marknadsledare inom barnmatsbranschen, utan är även världens största förädlare av ekologiska råvaror.

Sverige lanserades HiPP i juni 2002 och är i dag den enda barnmaten med fullt KRAV- godkänt sortiment och är marknadsledare inom ekologisk barnmat.

För mer information om produktlarmet se: www.hippbarnmat.se

För mer information om HiPPs kvalitetsarbete se: