Senaste årgången av Chateau Musar - 2015

Senaste årgången av Chateau Musar - 2015

Precis som årgång 2014 var skördeåret ett problematiskt år hos Chateau Musar. 2015 kantades av både köldknäpp och värmebölja. Resultatet blev en skörd som på vissa håll blev 65% mindre än normalt. Kvalitetsmässigt visar vinmakarteamet på Chateau Musar upp sina kunskaper och levererar återigen en årgång av hög kvalitet.

2014 var ett skördeår för historieböckerna när landet drabbades av snöbrist under året. Nu är årgång 2015 här och det kan summeras som ”en av de mest utmanande årgångarna under en generation” enligt Chateau Musar själva. Året startade bra med mycket nederbörd i form av både regn och snö. Framåt slutet av mars började vårtemperaturerna smyga sig på men det är främst en 7 dagar lång period i april som ska komma att påverka skördeåret 2015.

Under dagarna 10-18 april sjönk nattemperaturen drastiskt och var nere på -8 till -12 grader, vilket förstörde knopparna som redan hade börjat öppna sig. I början av maj var det ännu ingen grönska i vingården utan huset möttes av svarta rankor, läget såg nu katastrofalt ut. Men gradvis, som Fenix ur askan, dök gröna skott upp på vinstockarnas stjälkar. Ett fuktigt juni och milt juli följdes av stigande temperaturer under hela augusti tillsammans med en värmebölja in i september som resulterade i ytterligare förluster i vingårdarna innan det blev dags för skörd.

Skörden för Cabernet Sauvignon startade den 3 september och slutade 65% mindre än normalt. Cinsault startade den 8 september som slutade med förluster på 70% i vingårdarna i Aana och 40% i vingårdarna i Kefraya. Slutligen skördades Carignan den 11 september och skörden där blev 50% mindre.

Trots utmaningarna för året blev den slutliga blenden av årgång 2015 en jämn fördelning av Cabernet Sauvignon, Cinsault och Carignan. Varje druva fermenterades med naturlig jäst i betongkar innan lagring i franska ekfat under 12 månader. Den slutliga blenden tog plats i januari 2018 och vinet buteljerades i juli/augusti samma år.

Chateau Musar 2015 har en djup rubinröd färg. I doften återfinns toner av svarta vinbär, körsbär och komplexa toner av läder och peppar. I smaken hittas toner av svartavinbär och körsbär tillsammans med mjuk vanilj, värmande krydda och en antydan av kakao och läder. Frisk syra och fina tanniner i avslutet.

Chateau Musar 2015, nr 7463, 389 kr, ordinarie sortiment

It’s a beauty of course, a blend as of yore of Cabernet Sauvignon, Carignan and Cinsault. It was fiendishly tricky vintage with a frost in April and a heat wave in September, threatening local disaster. Indeed some 65% of Cab. Sauv. was lost. What little wine that was made though, is glorious Jonathan Ray, The Spectator, July 2021