Exklusiva lanseringar från Langlois-Chateau; årgångscrémant och Saumur Vielles Vignes

Nyhet -

Oktober och november bjuder på varsin lansering från Langlois-Chateau. Gemensamt för dem båda är att vinerna tillhör husets absoluta toppsegment. Först ut är den välkända årgångscrémanten Quadrille de Langlois Extra Brut 2013 följt av flaggskeppet Langlois Saumur Vieilles Vignes Blanc 2017. Perfekt köp för att konsumeras nu eller för den som vill spara då lagringstiden är upp till 10 år på dem båda.

Kanske låter namnet Langlois-Chateau bekant, det vore inte så konstigt i så fall då vinhuset funnits på den svenska marknaden i flera år. Mest känd är de i Sverige för sitt mousserande vin Langlois Crémant Brut de Loire, som finns i Systembolagets fasta sortiment .Och det är heller inte så konstigt för Langlois-Chateau är nämligen mest känt världen över för sina fantastiska ”Crémants de Loire”, mycket tack vare att vinerna har extra långt lagring med jästkontakt för att addera en större smakrikedom. Utöver de mousserande vinerna har huset även en produktion av stilla viner med hög kvalitet. Majoriteten av vingårdarna är belägna i Loire med fokus på Saumur och Sancerre. Sedan 1999 är gårdarna i Saumur och Sancerre hållbarhetscertififerade enligt Terra Vitis, 2020 tas ytterligare ett kliv när 30 ha certifieras ekologiskt. Sedan 1973 är Champagne Bollinger ägare av vinhuset, något som ökat kvalitetsfokuset än mer men den fina familjekänslan lever i allra högsta grad kvar.

Quadrille de Langlois Extra Brut 2013

Quadrille de Langlois Extra Brut tillhör huset Langlois-Chateaus absoluta toppsegment när det gäller mousserande viner. Skörden sker alltid för hand i de fyra vingårdarna som alla bidrar med sin unika terroir. Gårdarna tillhör husets bästa med en jordmån som främst består av sand, lera och kalk. Det är fyra druvsorter som används till vinet, 50% chenin blanc, 20% pinot noir, 15% cabernet franc och 15% chardonnay.

Produktionen sker enligt traditionell metod. Den andra jäsningen sker på flaska i minst fyra år och sedan lagras vinet i minst 6 månader innan det släpps på marknaden. Dosagen är låg, endast 4g/l. Vinet har en fin ljusgul färg, doften bär toner av brioche, nötter och torkad frukt. Bubblorna är små och smaken krämig tillsammans med en fin syra med underliggande aromer av citrus och hallon. Servera vid 8–10 grader som aperitif eller till rätter av fisk och ljust kött.

Det här är ett vin som kan drickas nu eller lagras i upp till 10 år.

Quadrille de Langlois Extra Brut 2013, exklusiv lansering 27 oktober, 1 200 flaskor, 239 kr, nr 92426

Langlois Saumur Vieilles Vignes Blanc 2017

Ett av vinhusets flaggskepp som hittas på prestigefyllda restauranger världen över. Hos Langlois-Chateau är de gamla stockarna över 35 år gamla och behandlas med vördnad. Skörden sker helt manuellt och uttaget är reglerat (45 hl/ha). Druvorna (chenin blanc) odlas på de bästa Saumur-gårdarna som huset har att tillgå, Clos Saint-Florent och Dampierre sur Loire, där terroiren främst består av sand och kalk.

Vinifiering sker på 228 liters ekfat från Bourgogne. Andelen mellan nya och gamla ekfat varierar beroende på årgång. Vinet ligger 12 månader på sin jäst med regelbunden bâtonnage.

Vinet har en gyllene gul färg. Doften bjuder på toner av torkade frukter tillsammans med honung. Smaken i sin tur är fin och balanserad med en fin syra. Det här är ett riktigt matvin och passar till fisk med beurre blancsås, skaldjur, ljust kött, risotto eller ostar. Dekantera gärna vinet före servering, serveringstemperatur bör ligga på 10–12 grader.

Drick nu eller lagra i 5–10 år.

Langlois Saumur Vieilles Vignes Blanc 2017, exklusiv lansering 17 november, 4 600 flaskor, 229 kr, nr 92441

Sedan tidigare finns Langlois Crémant de Loire Brut i ordinarie sortiment och Langlois Crémant de Loire Brut Rosé i beställningssortimentet.