Årets Kock final 2020. Foto: Samuel Unéus

Majoritet kvinnor i Årets Kock AB:s nya styrelse

Årets Kock AB:s huvudsakliga verksamhet är att driva tävlingen Årets Kock - SM i professionell matlagning. Nu tillsätts en ny styrelse för att fortsätta utveckla verksamheten och att driva svensk gastronomi framåt. Ny ordförande blir Mårten Lyth, kommunikationsdirektör för Spendrups Bryggeri.

-Årets Kock är Sveriges mest prestigefulla matlagningstävling men också en plattform för att utveckla och driva svensk gastronomi och branschen framåt. Vi har satt som princip inom Årets Kock att rotera ansvarsposter och roller för att skapa dynamik och behålla drivet i verksamheten. Förnyelse av styrelse och rotation i ordförandeskap är viktiga delar i det arbetet. Inger Myresten har framgångsrikt lett styrelsearbetet hittills och jag ser fram emot att arbeta vidare med styrelsen och organisationen på vår resa: att leda svensk gastronomi in i framtiden, säger Mårten Lyth, ny ordförande för Årets Kock AB.

Nya styrelseledamöter är Peter J Skogström, Årets Kock 2006 och Mat & Vin Slottsparken i Malmö, Anna Månsson, Senior Director and Head of Foodservice Arla, Kristina Askstedt, Försäljningsdirektör & CDO Spendrups.

Årets Kock AB styrelse:
    Mårten Lyth – Kommunikationsdirektör, Spendrups (Ordförande)
    Kristina Askstedt – Försäljningsdirektör och Chief Digital Officer, Spendrups
    Inger Myresten – Head of Marketing Foodservice, Arla