– Sektorn är osynlig – det behövs en samlad politik för civilsamhället!

”Vi välkomnar förslaget att inrätta en delegation för regelbundet samråd mellan staten och den ideella sektorn. Det är viktigt att delegationen blir parlamentariskt förankrad för att säkerställa den fristående ställningen och kontinuiteten”. Så skriver Arbetsgivaralliansen i sitt remissvar på utredningen Rörelser i tiden, om den statliga folkrörelsepolitiken i framtiden, och föreslår samtidigt att ordförande- och sekreterarskap ska rotera mellan parterna. Det är den ideella sektorn själv som ska utse vilka personer som ska företräda sektorn i delegationen, anser Arbetsgivaralliansen vidare. I syfte att ge sektorn förutsättningar att formera sig för att kunna utse företrädare och för att ge företrädarna bra möjligheter att arbeta i delegationen bör medel avsättas. – Nu väntar vi otåligt på att regeringen utformar en samlad politik för civilsamhället. Det finns ett antal hinder som behöver undanröjas för att främja en nödvändig utveckling. Ett av de svåraste hindren är sektorns osynlighet, menar Arbetsgivaralliansens förbundsdirektör Kenth Nauclér. Folkrörelseutredningen, tillsammans med de samtal som förs mellan delar av den ideella sektorn och regeringens företrädare Peter Örn, ger en god grund för utformningen av en sådan politik. Rörelser i tiden. Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Utredningen om den statliga folkrörelsepolitiken i framtiden, SOU 2007:66

Ellinor Forsberg

Presskontakt Kommunikationschef Pressansvarig 08-545 912 11

För ideella och idéburna organisationer

Arbetsgivaralliansen organiserar arbetsgivare som drivs av ett ideellt eller idéburet engagemang.
Våra medlemmar finns inom: idrott, intresse- och biståndsorganisationer, trossamfund, vård, folkbildning, utbildning och forskning, upplevelseverksamhet samt kultur, tillsammans omkring 3 300 arbetsgivare.

Arbetsgivaralliansen

Fleminggatan 7