– Inskränk inte parternas rätt att fritt få träffa kollektivavtal!

”Det måste vara fritt för arbetsmarknadens parter att träffa och ta ansvar för kollektiva försäkringslösningar. Arbetsgivaralliansens medlemmar är starkt beroende av kollektivavtalen. Om den ideella sektorns arbetsgivare skulle tvingas verka inom ramen för ökad normativ lagstiftning skulle verksamhetens förutsättningar starkt försämras. Varje inskränkning av parternas rätt att fritt träffa kollektivavtal innebär att kollektivavtalens ställning försvagas med ökade svårigheter i förhandlingsarbetet som följd.” I ett yttrande över promemorian ”Ettårsgräns för sjukpenning och införande av förlängd sjukpenning” (Ds 2008:4) konstaterar Arbetsgivaralliansen att olika åtgärder i syfte att minska de skenande sjuktalen har gett positiva resultat. En av åtgärderna har varit trepartssamtalen mellan företrädare för fack, arbetsgivare och staten. Försäkringskassans insatser för kontroll och kvalitetssäkring av sjukförsäkringen har säkert bidragit till att sjuktalen minskat. Arbetsgruppen föreslår i promemorian en samordning med andra försäkringar och där är Arbetsgivaralliansen mycket negativ till de föreslagna åtgärderna, som i korthet innebär att sjukpenningen minskas om en försäkrad arbetstagare får lön eller försäkringsersättning under sjukdomstiden. – Vi har under åren sett flera inskränkningar i parternas rätt att fritt träffa kollektivavtal från både socialdemokratiska och borgerliga regeringar, kommenterar Arbetsgivaralliansens förbundsdirektör Kenth Nauclér. Även EU har normativa inslag i sina direktiv. I denna utredning finns ytterligare förslag på inskränkning av parternas möjligheter att träffa avtal. Det är mycket bekymmersamt om den här utvecklingen fortsätter. Den ideella sektorns organisationer har verksamhet som behöver kollektivavtal för att anpassa lagar till verksamhetens förutsättningar. Jag hoppas att detta förslag är ett olycksfall i arbetet och inte ideologiskt grundat. Då kan regeringen besinna sig och förpassa förslaget dit det hör hemma – i papperskorgen. Mer information: Förbundsdirektör Kenth Nauclér, Arbetsgivaralliansen, tel. 070-543 10 99 Arbetsgivaralliansen är den ideella sektorns arbetsgivarorganisation. Vi har cirka 2 500 arbetsgivare som medlemmar. Medlemmarna finns inom ett brett spektrum av ideella och idéburna organisationer, den svenska idrottsrörelsen, folkbildnings- och utbildningssektorn, trossamfund och ekumeniska organisationer samt ideella arbetsgivare inom vård och omsorg.