Foto: FNs generalsekretær António Guterres

FNs generalsekretær: desinformasjon er en global trussel

FNs generalsekretær António Guterres løfter frem desinformasjon og hatefulle ytringer på nett som en global trussel i en ny analyse. Verden må respondere med å etablere styringsmekanismer og koordinere tiltak for å trygge den digitale sfæren.

Verden står midt i et stort teknologisk skifte. Med den ekstremt raske utviklingen av kunstig intelligens, roper nå FN et varsku mot desinformasjon og hatefulle ytringer. Mens digitale og sosiale media har mange fordeler som fremmer menneskelig utvikling ser en også at de samme plattformene misbrukes for å undergrave vitenskap, og spre desinformasjon og hat til milliarder av mennesker. Dette oppildner konflikt, truer demokrati og menneskerettigheter, og undergraver tilliten i samfunnet.

FNs generalsekretær har gitt ut en politisk analyse som slår fast at responsen på økt desinformasjon så langt har vært utilstrekkelig. Teknologiselskaper har gjort for lite for å hindre at deres plattformer brukes til spredning av vold og hat, mens myndigheter tidvis har tydd til drastiske tiltak som nedstenging av internett.

- Verdenssamfunnet må komme sammen og skape et informasjonsøkosystem som sikrer demokratiske prinsipper, gir alle samme mulighet til å ytre seg trygt, og skaper tillit. Sosiale media og digitale kommunikasjonsplattformer er fantastiske verktøy, men samtidige kraftfulle våpen dersom de misbrukes. Og det er derfor riktig av generalsekretæren å definere dette som en global trussel, sier direktør Arvinn Gadgil ved UNDP Oslo Governance Centre (OGC).

OGC er UNDP’s dedikerte kunnskaps- og forskningssenter for styringsspørsmål, og arbeider med å fremme informasjonsintegritet for en åpen og inkluderende offentlig sfære. OGC har vært med på utarbeidelsen av generalsekretærens rapport der det foreslås å etablere rammeverk for en samordnet global respons, en Code of Conduct med retningslinjer for å begrense den eskalerende trusselen og beskytte ytringsfrihet og informasjonsfrihet.

- Rapporten inneholder mange viktige tiltak. Blant forslagene er at digitale plattformer sikrer sikkerhet og personvern gjennom design i alle produkter, samtidig som de konsekvent implementerer retningslinjer og ressurser på tvers av land og språk. Videre foreslås det at teknologiselskaper beveger seg bort fra forretningsmodeller som prioriterer brukerengasjement over menneskerettigheter, personvern og sikkerhet, sier Gadgil.

OGC arbeider med disse spørsmålene i felt i mange land. Et viktig eksempel er OGCs arbeid med å støtte initiativer og regi av ungdom for å begrense desinformasjon. OGC har sammen med partnere blant annet støttet nye og innovative start-up selskaper. - Jeg er stolt av det arbeidet vi gjør, fordi det virker. Ved å arbeide langsiktig og systematisk kan vi hindre at desinformasjon destabiliserer hele samfunn. Dette viser at vi kan lykkes i å gjøre teknologi og digital kommunikasjon til en alliert for å skape bedre samfunn, sier Arvinn Gadgil.

For mer informasjon kontakt Arvinn Gadgil, direktør UNDP Oslo Governance Centre på telefon 952 38 726 eller medierådgiver Emilie Andresen: 464 63 687, emilie.andresen@undp.org

Hele rapporten fra FNs generalsekretær kan lastes ned her: https://www.un.org/en/common-agenda/policy-briefs

UNDP samarbeider med mennesker på alle nivåer i samfunnet for å bidra til å bygge nasjoner som tåler kriser, og drive og opprettholde den typen vekst som forbedrer livskvaliteten for alle. I mer enn 170 land, tilbyr vi et globalt perspektiv med lokal innsikt som bidrar til å styrke liv og bygge motstandsdyktige nasjoner.

Emilie Andresen

Pressekontakt Communication Officer, UNDP Oslo Governance Centre +47 46463687

FNs Utviklingsprogram

Vi arbeider i mer enn 170 land for å utrydde fattigdom og redusere ulikhet og ekskludering. Vi hjelper land i deres arbeid med å utvikle godt styresett og lederskap, samarbeidsmuligheter og institusjonell kapasitet, for å kunne oppnå bærekraftig utvikling. Vi tilbyr vår ekspertise i utviklingsspørsmål og utviklingspraksis, og vår erfaring gjennom flere tiår på landnivå, for å støtte land med å møte deres utviklingsvisjoner.

Kongens gate 12