Gå videre til innhold
Safer-fartøyet har stått i fare for å gå i stykker eller eksplodere i årevis. Et større utslipp fra fartøyet ville resultere i en miljømessig og humanitær katastrofe.   Photo UNDP
Safer-fartøyet har stått i fare for å gå i stykker eller eksplodere i årevis. Et større utslipp fra fartøyet ville resultere i en miljømessig og humanitær katastrofe. Photo UNDP

FN starter fjerning av olje fra tankskip i Rødehavet

I dag startet arbeidet ledet av FN for å forhindre en potensiell massiv oljelekkasje fra supertankeren FSO Safer utenfor Jemens Rødehavskyst. FN står nå ovenfor det viktigste steget i operasjonen – å fjerne over 1 million fat olje fra det forfalne fartøyet.

Safer-fartøyet har vært i en prekær tilstand og i fare for å gå i stykker eller eksplodere i flere år. Konsekvensene av en slik lekkasje ville være katastrofale både for miljøet og humanitært.

Operasjonen er en nøye planlagt innsats ledet av FN, med mål å minimere risikoen for en slik potensiell katastrofe. Ved å fjerne oljen fra Safer vil vi beskytte Rødehavskyst-økosystemet fra en enorm katastrofe. Direktør ved UNDP Global Policy Centre for Governance (Oslo Governance Centre) Arvinn Gadgil understreker viktigheten av god koordinasjon mellom land og aktører i en slik situasjon for å sikre at både miljøet og menneskers velferd beskyttes, hvilket understreker UNDPs unike kapasitet til å håndtere en slik krise på effektivt og trygt vis.

FNs utviklingsprogram (UNDP) kontraherte det ledende maritime redningsselskapet SMIT, et datterselskap av Boskalis, for å stabilisere Safer. SMIT ankom stedet 30. mai og har i de 19 dagene siden klart å stabilisere det 47 år gamle skipet. UNDP gjennomfører operasjonen med å fjerne oljen, ved å pumpe den over i erstatningsfartøyet Yemen (tidligere Nautica) i en skip-til-skip-overføring som forventes å ta 19 dager å fullføre.

FNs generalsekretær António Guterres forklarer FNs ledende rolle i operasjonen: "I mangel av noen andre som er villige eller i stand til å utføre denne oppgaven, trådte FN frem og påtok seg risikoen med å gjennomføre denne svært delikate operasjonen. Overføringen av olje som startet i dag er det kritiske neste steget for å unngå en miljømessig og humanitær katastrofe i en enorm skala."

Øverste leder i UNDP, Achim Steiner sa "med hver dråpe olje som nå blir pumpet av Safer, avtar trusselen om en potensiell lekkasje som har hengt over befolkningen i Jemen, samt landene og økonomiene som er avhengige av det delte økosystemet i Rødehavet. Utfordringene med dette prosjektet har vært enorme, men responsen fra de som har gjort denne redningsoperasjonen mulig, har vært like enorm. Det minner oss om hva FN kan oppnå gjennom sin kraft til å samle aktører og evne til å koordinere en kompleks operasjon."

UNDP samarbeider med mennesker på alle nivåer i samfunnet for å bidra til å bygge nasjoner som tåler kriser, og drive og opprettholde den typen vekst som forbedrer livskvaliteten for alle. I mer enn 170 land, tilbyr vi et globalt perspektiv med lokal innsikt som bidrar til å styrke liv og bygge motstandsdyktige nasjoner.

Emilie Andresen

Pressekontakt Communication Officer, UNDP Oslo Governance Centre +47 46463687

FNs Utviklingsprogram

Vi arbeider i mer enn 170 land for å utrydde fattigdom og redusere ulikhet og ekskludering. Vi hjelper land i deres arbeid med å utvikle godt styresett og lederskap, samarbeidsmuligheter og institusjonell kapasitet, for å kunne oppnå bærekraftig utvikling. Vi tilbyr vår ekspertise i utviklingsspørsmål og utviklingspraksis, og vår erfaring gjennom flere tiår på landnivå, for å støtte land med å møte deres utviklingsvisjoner.

Kongens gate 12