Photo: UNDP India

Er våre samfunn mindre fredelige, rettferdige og inkluderende enn før?

En fersk FN-rapport viser at vi er milevis unna å nå FNs bærekraftsmål 16. Rapporten ber om øyeblikkelig handling og betydelig innsamling av data dersom vi skal nå bærekraftsmålene innen 2030.

Oslo – I går lanserte FN en ny rapport som viser at vi er skremmende langt unna å nå bærekraftsmål 16, målet om å skape mer fredelige, rettferdige og inkluderende samfunn. Utviklingen har ikke bare stoppet opp – noen steder går den også bakover.

Blant annet viser rapporten at vold og drap på sivile har økt betraktelig de siste årene, og at andelen barn som er ofre for menneskehandel har økt til 35 %. Den viser også at det har blitt mye farligere å være journalist og menneskerettighetsforkjemper, med en økning i antallet drap på disse gruppene de siste årene.

«Dette er en skikkelig kalddusj av en rapport», sier Arvinn Gadgil, direktør ved UNDP Global Policy Centre for Governance, som er en av forfatterne av den nye rapporten. «Menneskerettigheter er i hjertet av FNs bærekraftsmål for 2030. Denne rapporten gjør det helt tydelig at det må handles øyeblikkelig om vi skal ha sjans til å nå målene vi har satt oss innen 2030», fortsetter Gadgil.

Denne FN-rapporten er den første på verdensbasis til å utelukkende fokusere på bærekraftsmål 16, som omfatter et bredt spekter av sivile, politiske, økonomiske og sosiale rettigheter. Den viser blant annet at kvinner er mindre representert i beslutningstaking enn menn, og at etniske minoriteter og personer med funksjonsnedsettelser utsettes for mer diskriminering enn andre.

Rapporten avdekker også et stort behov for å samle inn mer data, slik at vi i større grad kan måle rettferdighet og respekt for menneskerettigheter på global basis. «Bærekraftsmål 16. har svært dårlig datadekning, og behovet for å investere i data av høy kvalitet er stort. Å samle inn relevant og detaljert data er avgjørende for å nå de globale målene for fredelige, rettferdige og inkluderende samfunn, og for å nå samtlige bærekraftsmål innen 2030», slår Gadgil fast.

Per nå er verden på vei til å oppnå så lite som 15 prosent av bærekraftsmålene. FNs nye rapport er derfor en klar oppfordring om å øyeblikkelig øke innsatsen vår for å oppnå mer fredelige, rettferdige og inkluderende samfunn.

Faktaboks: hovedfunn

Hovedfunnene i rapporten er:

• Økende omfang av vold: Antall forsettlig drap nådde et toppunkt i 2021, og antall sivile drept i væpnede konflikter har økt med 53 prosent fra 2021 til 2022.
  • Økt omfang av menneskehandel: Andelen barn som blir ofre for menneskehandel har økt fra 28 prosent i 2014 til 35 prosent i 2021.
  • Tilgang på rettsvern begrenses: mindre enn halvparten melder inn kriminalitet som de opplever til myndighetene, og antallet innsatte fortsetter å stige, med økende andel innsatte som ikke har fått en dom.
  • Korrupsjon påvirker både enkeltpersoner og bedrifter: korrupsjon er utbredt, med høyere forekomst i lav- og middelinntektsland.
  • Likestilling mellom kjønn: kvinner er fortsatt underrepresentert i beslutningsprosesser på senior nivå.
  • Økt risiko for drap på menneskerettighetsforkjempere og journalister: Omfanget av drap på menneskerettighetsforkjempere og journalister økte betydelig i 2022.
  • Omfattende diskriminering: én av seks personer har opplevd diskriminering det siste året. Kvinner, personer med funksjonsnedsettelser og etniske minoriteter rammes spesielt.

For mediehenvendelser, vennligst kontakt:

Emilie Andresen, UNDP Global Policy Centre for Governance, e-post: emilie.andresen@undp.org, telefon: 0047 46463687

UNDP samarbeider med mennesker på alle nivåer i samfunnet for å bidra til å bygge nasjoner som tåler kriser, og drive og opprettholde den typen vekst som forbedrer livskvaliteten for alle. I mer enn 170 land, tilbyr vi et globalt perspektiv med lokal innsikt som bidrar til å styrke liv og bygge motstandsdyktige nasjoner.

Emilie Andresen

Pressekontakt Communication Officer, UNDP Oslo Governance Centre +47 46463687

FNs Utviklingsprogram

Vi arbeider i mer enn 170 land for å utrydde fattigdom og redusere ulikhet og ekskludering. Vi hjelper land i deres arbeid med å utvikle godt styresett og lederskap, samarbeidsmuligheter og institusjonell kapasitet, for å kunne oppnå bærekraftig utvikling. Vi tilbyr vår ekspertise i utviklingsspørsmål og utviklingspraksis, og vår erfaring gjennom flere tiår på landnivå, for å støtte land med å møte deres utviklingsvisjoner.

Kongens gate 12